onsdag 18 april 2018

Kulturkollos veckoutmaning: Favoritsyskon


Nu när jag äntligen har nätkoppling igen så är det dags för Kulturkollos veckoutmaning. Den här veckan handlar utmaningen om syskon

Nej, vi tänkte inte be er välja mellan syrran och brorsan och skapa familjekonflikter på hög nivå. Däremot är vi nyfikna på vilka syskonrelationer ni kommer att tänka på den här veckan? Både film och litteratur kryllar ju av syskonskildringar, även om det inte alltid är huvudtemat. Kända skådespelare? Musiker, författare, konstnärer, regissörer, modeskapare, bloggare,…

------------------------

Inom litteraturen kryllar det ju verkligen av syskon så bland mina lästa böcker finns ett antal olika varianter. Men en bok jag läste nyligen där det finns syskon av alla de slag är


Drottning Elizabeth - en biografi av Sarah Bradford (titen är länkad till jförlagets sida och där finns mer info om boken)
Den här läste jag så nyligen att jag inte ens hunnit recensera den ännu. Här kryllar det av syskon åt alla håll och kanter, och inte bara syskon, emellanåt känns det som om alla är släkt med varandra på något sätt...
Först och främst tänker jag på Elizabeth och hennes syster Margaret, där Elizabeth är den behärskade blivande drottningen och Margaret "skandalprinsessan".
Och så har vi såklart Edvard VIII som abdikerade för att gifta sig med Wallis Simpson och hans bror blev då Georg VI.
Ska man läsa om syskon så finns det gott om dem i den här boken.


Och så en bok som jag läste för ett par år sedan


Till min bror av Anna Frise Rapp (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)
Handlar om storasyster och lillebror men det är bara storasysterns röst som hörs, det är hon som pratar till sin lillebror hela boken igenom. En bok som jag lär minnas väldigt länge.







Tvillingar är något som ofta förekommer i böcker av någon underlig anledning och boken jag direkt tänker på då är




Istvillingar av S.K. Tremayne (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)
Tvillingar av den lite kusligare sorten.








3 kommentarer:

  1. Istvillingarna verkar så läskig. Ibland brukar ju tvillingar få ha en ganska ond roll i litteratur.

    SvaraRadera
  2. Ja, tvillingar behandlas verkligen styvmoderligt i populärkulturen. Det är sällan det är bra att vara tvilling.

    SvaraRadera