måndag 9 april 2018

Tematrio - Böcker att återvända till

Usch vad det är tråkigt väder idag, blött,grått, trist och kallt (trots att termometern visar på plusgrader). Det är skönt att vara inomhus och inte ens katterna står vid dörren och vill ut, de är så nöjda med att ligga i var sin fåtölj.

Det är snart dags att ta itu med mina vanliga eftermiddagssysslor men innan ja gör det så deltar jag i Lyrans Tematrio. Hon uppmanar

Berätta om tre bra romaner du gärna återvänder till!

---------------------

Det är numera ganska sällan som jag läser om böcker, men självklart finns det några som jag redan har läst om flera gånger och som jag nog kommer att läsa om igen


Samhällets olycksbarn (Les Miserables) av Victor Hugo
Det här är en bok som jag kan läsa hur många gånger som helst, vilket jag också har gjort. Tyvärr kom jag aldrig iväg för att se musikalen när den gick i Stockholm. Men boken kommer jag definitivt att läsa om...och om igen.










Här under Polstjärnan-triloginHögt bland Saarijärvis moar, Upp trälar, Söner av ett folk (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken) har jag läst ett antal gånger och jag återkommer till den gång på gång. Och jag lär läsa om den igen så småningom.









Piaf av Simone Berteaut
Biografin om den lilla kvinnan med den stora rösten. Piaf är också en av de här böckerna som jag läser om och om igen.











8 kommentarer:

  1. fin trio, Samhällets olycksbarn (Les Miserables) av Victor Hugo tycker jag mycket om, även filmer och musikal fint.

    SvaraRadera
  2. tre klassiker. har nyligen sett Okänd soldat. väldigt bra

    SvaraRadera
  3. Jag såg Wermlandsoperans uppsättning av Les Miserables i fjol. En fantastisk föreställning. Boken har jag tyvärr inte läst.

    SvaraRadera
  4. Boken om Piaf har jag också läst om. Du vet väl att systern skrev en uppföljare också? Hoppas du inte missat någon i min trio!

    SvaraRadera
  5. Väinö Linna är så bra, fast också lite deprimerande emellanåt i all sin realism.

    SvaraRadera
  6. Intressanta tips. Blir helt klart nyfiken.

    SvaraRadera
  7. Samhällets olycksbarn har jag läst, men bara en gång, håller säkert för omläsning. :)

    SvaraRadera