måndag 23 april 2018

Tematrio - Världsböcker

Usch vilket väder det blev igen! Jag hade ju hoppats att det skulle forsätta att vara lite varmare nu, istället har det varit regnigt och kyligt idag. Inte roligt alls! Jag får försöka se den positiva sidan av det, dvs det är perfekt läs- och bloggväder. Och det är dags för Lyrans Tematrio. Lyran har inspirerats av att det är Världsbokdagen idag och uppmanar därför

Berätta om tre böcker ni själva vill kalla världsböcker!

---------------------

Det är det här med definitionen för världsböcker som gör det lite svårt... men jag väljer böcker som tar läsaren till världar som man inte känner till så mycket om, både i fantasin och i verkligheten. Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken.






Konklaven av Robert Harris
Vatikanen är nog en värld som väldigt få vet så mycket om.









Bortom portalen II - en antologi med noveller av flera författare
Fantasy, sci-fi och skräck tar en till världar som oftast bara finns i fantasin.













Morfars hemlighet av Michael Wiander
Här är det nya världar på många olika sätt, länder, fantastiska äventyr osv, osv...







6 kommentarer:

  1. Jag tyckte Konklaven var riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. inte läst dessa men Morfars hemlighet verkar kul.

    SvaraRadera
  3. En bok om Vatikanen vore kanske nyttig för allmänbildningen?!

    SvaraRadera
  4. Morfars hemlighet ser ju underbar ut!

    SvaraRadera
  5. Bortom portalen II har jag ju nyligen läst, mycket bra antologi. :)

    SvaraRadera
  6. Konklaven är så otroligt läsvärd. De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera