lördag 25 februari 2017

Aldrig näcken av Stieg Trenter

Titel: Aldrig näcken
Serie: Harry Friberg
Författare: Stieg Trenter
Format: Häftad
Antal sidor: 266
Förlag: Albert Bonniers förlag
3 X 3 under 2017
Hyllvärmare 2017

"Aldrig näcken spelar mer i silverbäcken, säger skalden. Men vems bleka ansikte sågs då i månskenet vid bryggkanten?
En hemlighetsfull trakt har Stieg Trenter valt för denna detektivroman: Gryts mystiska, undangömda skärgård.
En genialisk mordgåta med ett klart och logiskt problem, utan alla romantiska broderier, med en spänning som ständigt stegras från den oroande upptakten i Vasastaden till den hektiska finalen vid Östersjöns strand."

--------------------------

Trenters Harry Friberg-deckare är några av mina absoluta favoriter bland äldre svenska deckare och jag hade en period då jag plöjde igenom de flesta av dem, men jag behöll inga av de böckerna. när jag sen hittade några på bakluckeloppis så blev jag väldigt sugen på en omläsning och köpte en hel hög.

Någonting som är väldigt speciellt med Harry Friberg-deckare är Trenters miljöbeskrivningar av Stockholm på 30-40-talet. Och inte bara det, dialogerna på äkta Stockholmsslang och Södersnack får en direkt att tänka på de gamla, svartvita filmatiseringar som gjorts av en del av de här deckarna.

Jag läste ju om en av böckerna för ca en månad sen och tyvärr är handlingen i båda förlagd till utanför Stockholm. Visst är Trenters miljöbeskrivningar bra även i de här, men de är inte riktigt i klass med Stockholmsbeskrivningarna.

I den här boken är Harry bara med på ett hörn och "fjärrstyr" utredningen istället från Norrland och dyker upp på plats först på sluttampen. Och eftersom jag tycker att han är den stora behållningen i de här deckarna så blev jag faktiskt lite besviken.

Aldrig näcken är en trevlig mysdeckare i god Trenter-anda utan alltför mycket blod och våld men med en hel del klurigheter. Det är alltså inte alltför lätt att gissa sig till hur brottet begåtts, vem som är mördaren och varför.

Mina tidigare recensioner av Trenters böcker och noveller

Narr på nocken
Död i dimma
Silverkorset
Sista tåger från S:t Lazare



Aldrig näcken finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad/E-bok

1 kommentar:

  1. Jag måste skriva ned Trenter på min läslista. Stockholmsskildringar från 1930-talet är jag väldigt svag för, och gamla deckare, som brukar vara betydligt charmigare än dagens.

    SvaraRadera