måndag 27 februari 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 9


Jag har haft en jätterolig helg och måndagen, dvs den här veckan, har också börjat bra så jag hoppas att den fortsätter på samma sätt. I och med att jag börjar komma ikapp med det mesta så tänkte jag också försöka vara "duktig" med alla veckoutmaningar. Först den här veckan blir det då Veckans bokbloggsfråga som anordnas av Barnboksbloggen. Hon frågar

Vad har du lättast respektive svårast för att skriva om – böcker du själv älskar, böcker du tycker är sådär mittemellan eller böcker du tycker är dåliga? Varför tror du att det är så? 

----------------

Jag tycker nog att det finns saker som är lätta och svåra saker med alla tre kategorierna av recensioner

Böcker jag älskar: Böcker som jag faller handlöst för har jag väldigt svårt att skriva objektivt om. Och jag har då också en benägenhet att blunda för sånt som jag kanske skulle anmärka på i en bok som jag inte tycker lika mycket om. Det händer ofta att jag får försöka stanna upp och hålla igen så jag inte blir alltför översvallande.

Medelmåttiga böcker: Det svåraste är nog att försöka hitta nånting att skriva överhuvudtaget när ingenting är sådär fruktansvärt bra eller avskräckande dåligt. Recensionen tenderar då att bli som boken - medelmåttig och intetsägande.

Dåliga böcker: Den största utmaningen av alla. Jag känner det som meningslöst att såga en bok totalt för det är ju ändå bara hur jag upplever boken som jag skriver om, det finns säkert andra som gillar samma bok. Så för mig är det jätteviktigt att vara på det klara med vad det är som jag inte tycker om och försöka framföra det på ett konstruktivt sätt och att inte glömma att också ta upp det som är bra med boken (både ris och ros). Att ge "dålig" kritik på ett konstruktivt sätt är en utmaning som jag definitivt tycker om - speciellt de gånger jag själv blir nöjd med det jag åstadkommit.

Vad som är lättast och/eller svårast säger inte vilket man gillar bäst och jag tycker nog bäst om att skriva de där riktigt svåra negativa recensionerna där jag verkligen måste tänka igenom vad det är jag inte tycker om i boken och varför. De svåraste recensionerna är ju också de mest krävande och jag känner att det är med sådana som jag utvecklas mest i mitt recensionsskrivande.







3 kommentarer:

  1. Bra svar. Jag vet nog inte riktigt vad mitt svar skulle bl.

    SvaraRadera
  2. Medelmåttiga böcker är inte lätt att skriva om för oftast lämnar de inte så mycket spår efter sig.

    SvaraRadera
  3. Bra svar, håller med om mycket. Det känns som om det finns massvis att träna på, det är svårt.

    SvaraRadera