tisdag 28 februari 2017

Köpenhamn bakom portarna av Isabel Andersson

Titel: Köpenhamn bakom portarna
Författare: Isabel Andersson
Format: Danskt band
Antal sidor: 415
Förlag: Meetings Ǿresund
Recensionsexemplar

"Köpenhamn är en mångfacetterad stad, stor och privat på ett speciellt sätt och där trdition och modern kreativitet går hand i hand. Och det finns mycket att upptäcka!
De senaste åren har det varit särskilt inspirerande att röra sig i Köpenhamn. Staden sjuder av aktivitet och nya projekt som lockar alt fler boende och besökare. Ytterligare satsningar planeras inför de kommande åren, då 100 000 nya boende beräknas flytta in fram till år 2025.
Köpenhamn bakom portarna följer en tidslinje från den lilla byn Havn på 1100-talet och fra till våra dagar. De allra senaste projekten finns också med, både de som är på gång och några som bara är i sin linda. Amager Bakke, Cityringen, Blox, den nya stadsdelen Nordhavn och utvecklingen i Ǿrestad, på Papirøen och Refshaleøen är några exempel på projekt som är intressanta att följa framöver." 


----------------------------


Jag gillar ju att prova på sånt som är nytt för mig så när jag fick förfrågan om att läsa den här boken så var det såklart intressant för mig. Köpenhamn bakom portarna är ju ur en genré som jag verkligen inte läst och recenserat förut.

Det här är en jättefin bok med många vackra bilder och redan bilderna lockar mig att se allt på plats. När man sedan läser texten så blir man ännu mer sugen på att få besöka staden och se alla de platser det talas om i boken. Det som gör boken extra intressant är att den inte är en "vanlig" turistbok om en stad utan berättar om Köpenhamn genom tiderna och hur staden utvecklats, om de olika stadsdelarna, både gammal och ny arkitektur och överhuvudtaget mycket sånt som inte står i turistböcker. 

Med skammens rodnad på mina kinder måste jag medge att jag aldrig besökt Köpenhamn. Vi har kört igenom landet på väg annanstans, men inte stannat till för att se oss omkring. Det jag vetat om Köpenhamn innan den här boken rymdes nog på en ganska liten papperslapp, men efter att ha läst Köpenhamn bakom portarna är jag väldigt sugen på att åka dit och då besöka platserna som jag nu har läst om. Maken och jag har pratat om att åka och besöka vänner i södra Sverige och då samtidigt ta en liten avstickare till Danmark när vi ändå är i närheten, men än så länge har det inte blivit av. Nu när jag läst den här boken måste jag se till att det också blir av. 

Den här boken passar perfekt för dig som vill veta mer om Köpenhamn men som inte vill läsa en "vanlig" turistbok.
Tack Isabel Andersson för rec.exet!



Köpenhamn bakom portarna finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band





1 kommentar:

  1. Ett stort tack för att du tog dig tid att läsa min bok och för en mycket bra recension. Den är saklig, personlig och inspirerande - mycket intressant att läsa! Jag kan förstå att dina följare blir inspirerade av dina recensioner.
    Vänliga hälsningar Isabel Andersson

    SvaraRadera