fredag 3 februari 2017

Den smala vägen mot norr av Richard Flanagan

Titel: Den smala vägen mot norr
Författare: Richard Flanagan
Format: Inbunden
Antal sidor: 522
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"Augusti 1943. I den förtvivlade situationen i ett japanskt krigsfångeläger vid Dödens järnväg i Burma hemsöks kirurgen Dorrigo Evans av sin kärleksaffär med sin farbrors unga fru två år tidigare. Medan Dorrigo kämpar för att rädda männen i sitt förband från svält, kolera och misshandel får han ett brev som kommer att förändra hela hans liv."

---------------------

Det jag påmindes av när jag läste baksidestexten var filmen Bron över floden Kwai (som baserades på en bok av Pierre Boulle) och boken Fem svarta höns av Nevil Shute (som det också gjordes både en film och en tv-serie av). Och jag har också i andra böcker läst beskrivningar av de hemska förhållandena i de japanska lägren på den tiden. Den smala vägen mot norr lät alltså verkligen som en bok för mig.

Det som verkligen tar på en när man läser den här boken är de omänskliga förhållandena i lägrena och hur fångarna nästan inte längre betraktades som människor. Det som sedan för mig är lite extra intressant är att författaren också berättar lite om situationen sedd ur lägervakternas, japanernas, ögon sett I de flesta av de böcker jag läst om de här lägrena så har japanerna bara beskrivits som oerhört grymma som behandlade fångarna omänskligt. Och det är här skillnaden finns. I Den smala vägen mot norr får man en liten inblick i hur japanerna tänkte och varför det för dem var helt "naturligt" att behandla fångarna som de gjorde. Mycket handlar där om den typen av kulturskillnader som nog inte går att överbrygga eftersom den delen av det japanska tankesättet är så totalt främmande för oss västerlänningar. Som en varning för känsliga läsare så finns en del ganska hemska beskrivningar av skador, misshandel och dylikt i boken. Ca 100 000 män dog när den här järnvägen byggdes så redan det ger läsaren en uppfattning om fångarnas lidande.

Kärleksaffären mellan Dorrigo och Amy är tyvärr någonting som jag har svårt att ta till mig. Jag får inte precis känslan av "den himlastormande" kärleken dem emellan, beskrivningen är för mig alldeles för saklig. Därför har jag också svårt att förstå varför ingen av dem kan släppa det som varit...riktigt så kära känns det inte att de var.

Trots att det alltså finns delar i boken som jag har svårt att ta till mig så gillar jag boken i det stora hela. Den är lågmäld och skriven på ett rakt och enkelt språk, vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Richard Flanagan fick Bookerpriset 2014 för den här romanen.

Tack Lind & Co för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Richard Flanagans websida


Den smala vägen mot norr finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar