tisdag 7 februari 2017

En brasiliansk med svans av Eva Rosengren

Titel: En brasiliansk med svans
Författare: Eva Rosengren
Antal sidor: 293
Format: Pocket
Förlag: Belletrist Publishing
Recensionsexemplar


"Att livet skulle förändras förstod Marilyn första gången Anna kom fram till henne och bad om eld. Hon förstod inte bara hur mycket. Tänk om hon vetat vad som väntade. Att hon bit för bit skulle tvingas ut ur sin mörka djungel, ut i det vibrerande, hejdlösa, oberäkneliga livet. Att hon skulle hitta The Yellow Brick Road. Men vart leder den?"

--------------------------

När jag fick förfrågan om den här boken så blev jag i första hand nyfiken på boken på grund av titeln. Den är sådär lite lagom tvetydig så att man inte riktigt kan vara säker på vad den syftar på, och det är alltid roligt. Sen lät ju baksidestexten också bra så då var det bara att tacka ja så jag skulle få läsa boken också och få reda på mer.

Jag hade lite svårt för boken under de första kapitlena i och med att det var svårt att hålla isär personerna eftersom de ännu inte presenterats ordentligt och man inte fått namn på dem, det blev emellanåt lite förvirrat med vilken hon, du eller jag som menades. Men ju längre jag läste desto mer lärde jag mig känna igen vem som pratade och/eller tänkte. Och när Marilyn väl fått ett namn så var det inga problem längre.

Det var intressant att få följa Marilyns utveckling och jag kan känna igen en del där i o m att det känns som att även jag en gång funnits i ett liknande livsskede. Jag tyckte Marilyn i början inte var en speciellt sympatisk person men ju mer jag lärde känna henne och ju mer hon öppnade sig desto mer tyckte jag om henne. Det var nog lite så det var tänkt också, att man skulle få följa med henne i utvecklingen och se hur hennes liv förändras när hon vågar öppna sig för en nya bekantskaper som är yngre än hon själv och när hon vågar göra sånt som folk i hennes ålder i vanliga fall inte gör. Och det är här jag kommer på mig själv att småle igenkännande när jag läser om Marilyn.

Jag tycker om En brasiliansk med svans både för att Marilyn är så sympatisk men också för att det finns en så hög igenkänningsfaktor för mig och när jag till slut var klar med boken lade jag den ifrån mig med en liten känsla av saknad, för egentligen hade jag velat se/läsa lite mer om Marilyn.



Tack Belletrist Publishing för rec.exet!

En brasiliansk med svans finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket
Bokus Pocket
CDON Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar