söndag 19 februari 2017

En smakebit på søndag - Köpenhamn bakom portarna

Ikväll somnade jag i soffan och maken satt såklart och tittade på sina favoritprogram så vi missade halva Mellot och hann bara se sista halvtimmen. Och nästa lördag kommer vi nog inte hinna se programmet alls eftersom vi då ska på Spelman på taket och middag på restaurang efter det. Så det blir ett glapp nu med det programmet för mig. I och för sig spelar det mindre roll, tidigare år har jag ju inte tittat alls. Men Hotel Halcyon missade vi inte!

Nu är det i alla fall dags för En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten.Det går ut på att man bjuder på en smakbit ur boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers

-----------------------



Min smakbit kommer från sidan 93 i  Köpenhamn bakom portarna av Isabel Andersson (titeln är länkad till Adlibris och där finns mer info om boken)


"Att Christianshavn från början skapades som en ö och egen stad, kan ha bidragit till att invånarna känt sig speciella. Att staden byggdes efter holländsk förebild med en kanal som delar staden i en övre och en nedre del, kan också vara av betydelse.
Kanalerna, de stora packhusen, sjömansbostäderna och inte minst köpmännen, hantverkarna, sjömännen och alla andra som bott och verkat på ön genom tiderna, har gett Christianshavn en helt egen identitet."



15 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, jag blev intresserad

    SvaraRadera
  2. kände jag inte till. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Älskar Köpenhamn men har aldrig läst en faktabok om staden, bara skönlitterära.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar Köpenhamn och kanske är den här boken något för mig :)

    SvaraRadera
  5. Detta var en ny bok för mig! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Kände inte till men det verkar vara en intressant bok.

    SvaraRadera
  7. Jag visste inte ens att Christianshavn existerade.

    SvaraRadera
  8. Den boken har även jag fått och skall börja med den så småningom.

    SvaraRadera
  9. En bok att läsa innan ett besök i staden :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Alltid lär man sig något nytt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakebiten en fin presentbok.

    SvaraRadera
  12. Ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera