onsdag 1 februari 2017

Magistern av Frank McCourt

Titel: Magistern
Serie: Frank McCourt
Författare: Frank McCourt
Antal sidor: 279
Förlag: Månpocket

"Frank McCourt är 27 år när han som nyutexaminerad lärare står inför sina första elever och ska undervisa i engelska språket och litteraturen. Gäspande, uttråkade, hormonstinna sextonåringar. Men McCourt hittar snart metoder för att motivera sina elever. Okonventionella metoder. Och från början ser han till att fånga och bibehålla deras uppmärksamhet genom att berätta historier om sin "eländiga irländska barndom".
Med vanvördig kvickhet och förödande charm skildrar McCourt sin tid som lärare under trettio år. Han berättar också om sitt vacklande äktenskap, det misslyckade försöket att erövra en doktorsgrad vid Trinity College i Dublin och om de gånger han fått sparken för att han opponerat sig mot överordnade."

---------------------
Det här är tredje delen av Frank McCourts böcker om sitt liv. De två första, Ängeln på tredje trappsteget och Lyckans land läste jag för länge sedan, dvs innan jag började blogga. Ängeln på sjunde trappsteget var en mycket speciell bok som jag älskade ända från första sidan. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Lyckans land, den höll inte riktigt måttet i mina ögon och jag var ganska besviken. Jag visste faktiskt inte om att det fanns en tredje del förrän jag hittade Magistern på en bakluckeloppis.

Första delen handlade alltså om hans barndom i Limerick, andra delen om hans fortsatta liv i USA och den här tredje delen om hans liv som lärare.
Den här gången ade jag inga större förväntningar, jag hade svårt att tänka mig att Magistern på något sätt skulle kunna toppa Ängeln på sjunde trappsteget. Och det gjorde den inte heller, den toppade inte ens Lyckans land utan det känns som om Magistern bara var ett sätt att försöka få in mer pengar efter succén med Ängeln på sjunde trappsteget.

Magistern är bara en tråkig berättelse om McCourts trettio år som lärare och hur han omedvetet använde okonventionella metoder och hur andra lärare inte riktigt förstod hur sånt kunde fungera. Det enda positiva för mig med den här boken är att jag bara betalade 5,- för den på loppisen...för mig är den knappt värd det ens.



Magistern finns att köpa hos t ex

Bokbörsen



1 kommentar:

  1. Haha, det kallar jag en klar och tydlig recension! Själv tog jag farväl av författaren för att han gjorde ett sånt fult smörigt slut på en av de tidigare romanerna, en superflört med amerikanska bokköpare som jag inte gillade.

    SvaraRadera