fredag 3 februari 2017

Bokbloggsjerka 3-6 februari

Idag är en sån dag att när jag steg upp och skulle fixa te så kändes det som att det vore en bra idé att gå och lägga sig igen. Det gjorde jag inte, inte ännu i alla fall, det får bli lite senare idag i sådana fall, jag har ju en hel massa som ska göras och ingenting blir gjort om jag bara ligger i sängen.

Först på listan står i alla fall Annikas Bokbloggsjerka som ju är igång igen. Den här veckan vill hon veta

Finns det några författare som du har ”tappat bort” under din läsarbana?

-------------------

Det här var en lite knepig fråga, tycker jag. Visst finns det författare vars böcker jag gillat och t o m läst mycket av men där det sen inte blivit av att fortsätta läsa deras böcker. Men jag tycker inte att jag "tappat" någon, råkar jag på en av deras böcker så läser jag den, men jag följer inte aktivt någon specifik författare och måste läsa alla deras böcker.
Sen är det ju så att jag gillar att läsa debutanter och efter ett par böcker är man inte debutant längre. Och jag gillar att prova på sånt jag inte läst förut och det innefattar också författare jag inte läst tidigare och sådana finns det ju gott om numera. Utöver det så utvecklas ju också min smak så det som jag gillade igår kanske jag inte längre gillar idag. Så jag måste nog säga nej, jag  tycker inte jag har "tappat" bort några författare.

20 kommentarer:

  1. Man behöver ju inte "tappa", man kan välja bort också! (dt blir ju nödvändigt förr eller senare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här frågan passar inte riktigt mitt "läsmönster"

      Radera
  2. Tycker inte heller att jag tappar författare, snarare är det så att jag glömmer dem och kommer på senare att jag vill fortsätta läsa deras böcker.

    SvaraRadera
  3. Ja valet av böcker förändras och nya spännande författare dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kommer på efter ett tag att jag inte läst något av den eller den författaren

      Radera
  4. Jag har medvetet valt bort en del författare, men så är det de där som jag gillar, men som bara köps in och inte läses direkt. Bara för att det finns någon ny och spännande författare som ropar högre :)

    SvaraRadera
  5. För mig är det väl så att jag läser mycket nya böcker av helt nya författare och de faller en del gamla favoriter bort eller glöms bort på vägen. En del av dessa gamla vill jag egentligen gärna läsa och en del känner jag inget behöv längre av att läsa.

    SvaraRadera
  6. Ibland är det mer spännande med nya författare, man vet ju inte riktigt vad man får då!

    SvaraRadera
  7. Man ändras ju med tiden själv också, få nya intressen osv så det är ju inte konstigt att man "gå vidare"

    SvaraRadera
  8. Jo, smaken förändras med åren. Men jag förstår inte varför jag tappat en del som en gång i tiden var mina absoluta favoritförfattare. Minns inte att jag tröttnade på dem.

    SvaraRadera
  9. Jag både tappar och väljer bort författare som inte "passar" längre.

    SvaraRadera
  10. Spännande med nytt, men också spännande att återupptäcka något gammalt emellanåt, så länge det är bra vill säga. :)

    SvaraRadera
  11. Ja fast jag är glömsk så det är därför jag tappar bort en del.

    SvaraRadera
  12. Smaken förändras helt klart. Jag läser gärna nytt och ibland kan det vara kul med "gamla" favoriter, om det blir lyckat ;)

    SvaraRadera
  13. Det är kul att läsa debutanter!

    SvaraRadera
  14. det kommer ju ut så mycket böcker och en del nytt känner en ju att en bara måste läsa och då väljer ju tiden åt en

    SvaraRadera
  15. Ja, det var en lite knepig fråga det här och mitt svar är väl ungefär som ditt.

    SvaraRadera
  16. Ja, debutanter är alltid kul att läsa. Och det kommer hela tiden nya!

    SvaraRadera
  17. Jag skulle inte heller säga att jag tappat bort några, ännu, bara för att det tränger sig förbi andra ett bra tag :)

    SvaraRadera