fredag 17 februari 2017

Bokbloggsjerka 17-20 februari

Äntligen fredag! Det kan kännas som en märklig sak att säga av mig, som ju ändå är "ledig" hela dagarna i och med att jag är sjukpensionär. Men det blir lite speciellt även för mig när det blir helg - i och med att även maken är hemma så kan vi göra något som vi inte hinner med under veckorna, vi kan laga mat "på riktigt" och ta oss tid vid matbordet osv osv. Så känslan på fredagarna är ändå TGIF.
Och helgen börjar som vanligt med Annikas Bokbloggsjerka och den här gången har hon lyckats med att få till en riktigt knepig uppgift


Avsluta följande mening: Att läsa en bra bok är som att [blank].
Tänk inte för mycket nu utan välj det som spontant dyker upp i huvudet.
--------------------------

Det här var verkligen en knepig uppgift för det absolut första som hände var att det blev total kortslutning [blank] i hjärnan så jag var faktiskt tvungen att tänka till ordentligt för att komma på någonting. Jag är inte bra på liknelser ens i vanliga fall men på fredagar är jag en total katastrof med det mesta, men jag måste ju försöka  

Det blev två förslag (och i mina svar har jag koncentrerat mig på att boken är BRA)

Förslag 1


Att läsa en bok är som att  hoppa fallskärm för första gången.
Inför hoppet är det spännande och t o m lite pirrigt eftersom man inte vet vad som kommer att hända. Samtidigt är man förväntansfull inför utmaningen och hoppas innerligt att allt kommer att gå bra (läs: att boken är bra)
Att läsa en BRA bok är som att  landa efter ett lyckat fallskärmshopp.
Total lycka över att ha vågat hoppa, att hoppet gått bra och att man landat utan att ha skadat sig, dvs total lycka över att boken varit bra.

Märk väl att jag aldrig hoppat fallskärm, men jag har gjort en hel massa annat för första gången och jag tror känslan är ungefär densamma.

Förslag 2


Att läsa en bra bok är som att få en både en mental och själslig orgasm.
Tror inte jag behöver förklara.



18 kommentarer:

  1. Underbara förslag! Tokgillar den sista allra mest =)

    SvaraRadera
  2. Som ett fallskärmshopp... det var oväntat, för mig är det inte så adrenalinrikt :)

    SvaraRadera
  3. Ja, så är det. Känslan när man läst en bok som verkligen berört och man inte kan sluta tänka på den och går omkring som i ett rus, det är magiskt.

    SvaraRadera
  4. nej tack, inga fallskärmar här inte :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar den sista den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte heller hoppat fallskärm, men jag tycker om liknelsen :)

    SvaraRadera
  7. fallskärm - aldrig i livet! då läser jag hellre en bra bok

    SvaraRadera
  8. Hoppa fallskärm var en bra liknelse. Inte för att jag hoppat, men fantasi har jag.

    SvaraRadera
  9. Haha du borde nog testa fallskärm!!!

    SvaraRadera
  10. Jag känner igen den där rädslan för att boken ska svika en (som en fallskärm?), när den är riktigt bra så landar man i verkligheten med en lycklig känsla. Kul liknelse.

    SvaraRadera
  11. Inte för att jag har någon erfarenhet av fallskärmshopp men gillade liknelsen ändå. ;)

    SvaraRadera
  12. Gillar alla dina meningar :) Bra fortsättningar. Det är kul att se hur alla svarar på denna uppgift :)

    SvaraRadera
  13. Ligger mycket i vad du skriver.

    SvaraRadera