måndag 20 februari 2017

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Titel: Det lilla bageriet på strandpromenaden
Serie: Lilla bageriet
Författare: Jenny Colgan
Format: Pocket
Antal sidor: 412
Förlag: Massolit förlag


"Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. Men en konkurs gör henne i det närmaste utblottad. hon hittar ett billigt rum ovanpå ett nedlagt bageri i ett litet fiskesamhälle och börjar återuppta sitt största intresse, bakning. Doften av nybakat bröd sprider sig snart över strandpromenaden och lockar fram många nya bekantskaper. En liten lunnefågel och fiskaren Tarnie med besättning blir snart hennes nya vänner, och framtiden börjar äntligen kännas ljus.

Men det finns de som inte alls uppskattar hennes kreativa tilltag. Polly blir snart varse att bakom den beskedliga fasaden visar både den nya platsen och människorna upp sidor som inte är fullt lika charmerande som hon först trott."

-----------------------

Jag har ju tänkt mig att lägga lite mer energi på feelgood, romance och annan lite lättsammare läsning i år och den här boken (och de andra i samma serie) har jag hört så mycket om att när den fanns med i ett "köp 4, betala för 3"-erbjudande så nappade jag direkt.

Jag började läsa den här boken vid ett perfekt tillfälle, precis när jag behövde något lättsamt och underhållande att bara vila ögonen på och drömma bort mig med. Den lilla fiskebyn är helt underbar och jag får nästan känsla av att jag sett liknande på tv i något av de engelska husletarprogrammen jag ibland tittar på. Det är faktiskt nästan så att jag mer än gärna skulle vilja besöka en sådan plats.
Att välja bakning som det som Polly ska ägna sig åt gör också att man faller för boken - det är inte alltför svårt att föreställa sig den där doften av nybakt bröd och känslan när man äter nybakt bröd och det ökar trivselfaktorn avsevärt.

Det märkliga är att jag får känslan av att ha läst en liknande berättelse någon gång för länge sedan eller sett en film med liknande handling. Men har man läst så länge och så mycket som jag har gjort så är det nog ofrånkomligt att det i en del böcker  dyker upp saker och ting som verkar bekanta.

Nånting som jag är lite extra svag för är djur i böcker och här är det den lilla lunnefågeln Neil som stjäl föreställningen lite, han är ju fullständigt underbar!

Det lilla bageriet på strandpromenaden var precis den typen av kravlös och underhållande läsning som jag behövde och jag kommer definitivt att se till att läsa de andra böckerna om det lilla bageriet också.


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jenny Colgans websida



Det lilla bageriet på strandpromenaden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok




2 kommentarer:

  1. Efter att ha läst den här började jag kolla på resor till Cornwall :) Någon gång ska jag dit.

    SvaraRadera
  2. den här verkar väldigt trevlig. tack för tips!

    SvaraRadera