lördag 11 februari 2017

Helgfrågan vecka 6


Det fanns inte en chans att jag skulle hinna med Mias Helgfråga i torsdags så jag tar det nu istället. Den här gången vill hon veta

Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite?
Har ni någon favoritserie?

---------------

Jag föredrar ju att läsa serier i rätt ordning, men ibland blir det inte så. I vanliga fall är jag inte mycket för långa serier, jag brukar tröttna efter x antal delar och tycka att det inte längre är kul att läsa och då är det bara att lägga av med den serien. Men t ex trilogier går det bra med och de vill jag läsa i ordning. Men många av de här evighetsserierna är sådana att det faktiskt inte spelar så stor roll om man hoppar lite och då gör jag det.

Favoritserie? Min absoluta favorit just nu är Herkulesserien av Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Hittills finns 3 delar i serien (titlarna nedan är länkade till recensionen och där finns mer info om boken) och den fjärde, Heroine,  kommer ut i juni.






Zack del 1




Leon del 2


Bambi , del 3
















Heroine, del 4 (titeln är länkad till förlagets sisa)









På god andra plats kommer Mortimerserien av Michael Mortimer


9 kommentarer:

  1. har läst någon enstaka bok av Mons Kallentoft men ingen serie. vill gärna läsa i ordning

    SvaraRadera
  2. Jag vill också helst läsa i ordning om det är möjligt. Kallentoft/ Luttemans serie har jag bok två hemma men här vill jag gärna läsa bok ett först.

    SvaraRadera
  3. Har läst första boken i deras serie, den var verkligen bra! Måste komma mig för att fortsätta läsa den :)

    SvaraRadera
  4. Herkulesserien hade jag ju lätt kunnat haft med som favorit, men den glömde jag bort. Den är ju också ett exempel på en serie som inte alls funkar att läsas i oordning :)

    SvaraRadera
  5. Trilogier är väldigt lagom och bra! :)
    Bara läst första boken om Malin Fors av Kallentoft, inte så säker på att jag vill fortsätta läsa den serien i varje fall.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon bok av Kallentoft.

    SvaraRadera
  7. Jag har lite läst någon av serierna. Däremot Kallentofts andra serie om Malin Fors har jag läst alla utom den sista. Och troligtvis har jag nu lagt av med den serien.

    SvaraRadera
  8. Kallentoft har jag läst någon bok av men inte den här serien av han och Lutteman. Evighetsserier tycker jag också att det går bra att hoppa lite hur som helst och långa serier är inte min grej heller.

    SvaraRadera
  9. Omslagen är lite fräsiga också har bara läst del 1.

    SvaraRadera