torsdag 9 februari 2017

Hett i hyllan #78


Det har varit riktigt livat de senaste dagarna och tankarna har farit runt, runt, runt. Men idag fick vi positiva besked så med lite tur så kommer allt att lugna sig nu och då kan jag ägna mig lite mer helhjärtat åt läsandet och bloggen. Nu är det i alla fall dags för Monikas Het i hyllan. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Idag har jag plockat fram ett till av mina loppisfynd.



Albert Speer och sanningen av Gitta Sereny

Baksidestext:

"Albert Speer var en av de mäktigaste männen i Tyskland under andra världskriget. Han var Hitlers arkitekt och speciella favorit. Som rustningsminister hade han ansvaret för hela krigsekonomin.
Gitta Sereny - en av Europas främsta journalister - såg honom för första gången vid Nürnbergrättegångarna och kom sedan att lära känna honom under hans fyra sista levnadsår. Under långa samtal trängde hon allt djupare in i den mäskliga gåtan Speer. Hon intervjuade även hans familj och fick tillgång till hans privata arkiv och opublicerade manuskript.
Albert Speer är resultatet av tolv års arbete - en avslöjande och komplex bok om den kollektiva tyska skulden och om en människas moraliska kamp med sig själv. Genom hela boken är Hitler närvarande. Speers bindning till honom framtonar till slut som den djupaste känsla han någonsin upplevt - kanske den enda äkta och sanna."

Den här boken köpte jag för många år sen och den är också en av de böcker jag tar fram lite då och då för att läsa. Det som alltid sätter stopp för den planen är att boken är en riktig tegelsten på drygt 800 sidor och jag brukar inse varje gång att jag helt enkelt inte har tid att läsa den för det här lär vara en bok som tar både mycket tid och mycket ork att läsa. Men jag hoppas såklart att det kommer något tilfälle då jag kan ta mig an den.


5 kommentarer:

  1. Tänkte först att jag kände igen titel, men det är nog dessvärre bara Albert Speer som jag känner igen. Kanske passar det bättre att ta en sådan bok i små doser. Även om jag själv nu inte brukar läsa på det viset :)

    SvaraRadera
  2. Den verkar intressant men 800 sidor.

    SvaraRadera
  3. Ja, den här är en hyllvärmare hos mig med. Köpte också på en bokrea för jag vet inte hur länge sen. Det är nog sidantalet som avskräckt mig med för andra böcker av Sereny har jag läst och uppskattat.

    SvaraRadera
  4. Väldigt bra bok men mastig. Många sidor, mycket att ta in. Men Gitta Sereny är en bra berättare. Jag rekommenderar den verkligen.

    SvaraRadera
  5. En okänd titel för mig. Verkar intressant.

    SvaraRadera