onsdag 15 februari 2017

Kulturkollos veckoutmaning - kärlek och hatkärlek



Idag är det också dags att ge sig på Kulturkollos veckoutmaning som den här veckan lyder

Vilken är din bästa kärleksskildring och vilken karaktär (från bok/tv/film) älskar du allra mest att hata?

----------------

Nu blev det lite knivigt här för jag ville egentligen inte upprepa det som jag svarat i veckans andra utmaningar så det fick bli






Jane Eyre av Charlotte Brontë (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Det här är en av mina älsklingsböcker som jag kan läsa om och om igen.






Andra delen av frågan har jag inget svar på. Hata är ett alldeles för starkt ord - jag kan ogilla både verkliga och fiktiva personer men jag hatar inte. Och om jag ogillar någon tillräckligt i en bok så lägger jag bort boken och fortsätter inte den serien. TV tittar jag så lite och följer nästan inga serier så jag hinner inte få sådana känslor för karaktärerna - och där gäller samma som med böcker, ogillar jag någon så låter jag helt enkelt bli att titta. Det finns liksom ingen som jag bara "måste" titta på/läsa om trots att jag inte gillar personen ifråga.


4 kommentarer:

  1. Ja hata är ett starkt ord. Gillar inte det alls.

    SvaraRadera
  2. Jane Eyre är en riktigt fin bok. Jag förstår varför du läser den flera gånger om.

    SvaraRadera
  3. Älskar också Jane Eyre, mycket fin bok och huvudkaraktär!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte heller gå runt och hata och jag gillar inte alls att använda så starka ord utan att fundera på vad de betyder. Jag översatte "hata" med "ogilla" :)

    SvaraRadera