måndag 13 februari 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 7

Självklart börjar veckan med sånt som höjer blodtrycket något. Maken har jagat rätt på den enda som ännu inte har skrivit på dokumentena och just nu är han iväg för att få den där viktiga underskriften. Jag blir så trött på folk som inte inser (eler bryr sig om) att få saker ur händerna så snabbt som möjligt. Jag ska under tiden börja laga middag men först tänkte jag svara på Veckans bokbloggsfråga som Barnboksbloggen ställer varje vecka.

Berätta om den eller de bästa kärleksskildringar du vet. Barn eller vuxenbok spelar ingen roll. Lovebomba med förslag på härliga böcker om kärlek helt enkelt.

-------------------

De böcker jag direkt kommer att tänka på är gamla godingar som jag läste första gången för länge sedan och som jag sen läst om lite då och då, och när jag nu tänker på dem så blir jag ju sugen på ännu en omläsning




Borta med vinden av Margaret Mitchell (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Jag älskade både boken och filmen. Visst är det himlastormande kärlek och passion men den innehåller så mycket mer än bara kärlek.













Jane Eyre av Charlotte Brontë (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Helt enkelt och också en bok som jag läst om och om igen.











The Bridges of Madison County (Broarna i Madison County) av Robert James Waller (titeln är länkad till Adlibris och där finns mer info om boken)
Har läst den här boken på både engelska och svenska och jag måste säga att jag tycker att originalversionen på engelska är bäst. Jag har en massa minnen som hänger ihop med första gången jag läste boken så redan det gör den speciell men sen gillar jag också att den inte handlar om unga människor utan huvudpersonerna är mogna (medelålders) personer. Den här boken har jag också läst flera gånger om. Filmen var OK, men jag tyckte inte Meryl Streep passade som Francesca Johnson.















2 kommentarer:

  1. Den sistnämnda har jag sett som film, den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Jane Eyre har jag också läst flera gånger men nu var det ett tag sen sist. Borta med vinden skulle jag vilja läsa någon gång. Sista har jag bara sett filmen för länge sedan så den kommer jag inte ihåg mycket av.

    SvaraRadera