fredag 9 juni 2017

Bokbloggsjerka 9-12 juni



Det har inte precis varit världens finaste väder idag men det har i alla fall inte regnat och det hoppas jag verkligen att vi slipper nu. Nu vill jag ha en fin helg så man kan vara ute lite.
Brorsan kommer på besök och den här gången kommer han inte för att umgås med oss. Förra gången glömde vi plocka ihop en kasse med läsbart som han kunde ta med så han har fått klara sig på det han redan hade hemma. Nu när han sen hörde att jag hade lagt undan ett par böcker som jag vet att han kommer att gilla så bjöd han in sig själv med omedelbar verkan. Och då vet jag vad som händer...så fort han stiger in vill han ha en av böckerna (och jag vet precis vilken han vill ha) och så sätter han igång och läser. Han lär vara klar med första boken senast imorgon på morgonen eller kanske redan inatt och då är det bara att sätta nästa bok i händerna på honom. Sådana här helger är han väldigt lätt att ha att göra med - bara han får mat och en bra bok så är han nöjd och belåten.

Eftersom det är fredag så är det också dags för Annikas Bokbloggsjerka. Idag frågar hon

Vilket är ditt tidigaste och/eller starkaste minne av böckernas underbara värld?

-------------------
Jag har läst så länge jag kommer ihåg så jag har nog ingen "tidigast" minne av böcker utan de har alltid funnits där.

Men ett av de starkaste minnena är en födelsedagspresent jag fick.

Jag hade sett en bok i bokhandelns fönster och jag ville så gärna ha den. Den bokhandeln låg precis på väg till skolan så ja brukade stå och sukta efter den boken nästan varje dag. Min lycka var total när mina föräldrar sen hade köpt boken åt mig som födelsedagspresent. Boken var Den fläckiga sfinxen av Joy Adamson. Tyvärr fick jag inte med mig den när jag flyttade till Sverige, men jag har faktiskt funderat på att köpa den på Bokbörsen vid något tillfälle.


11 kommentarer:

  1. fint, ibland kan man hitta på Bokbörsen.se

    SvaraRadera
  2. Och jag hade blivit totalt olycklig om jag inte hade fått den nya Cherry Ames på födelsedag eller till jul! (det fick jag)

    SvaraRadera
  3. det är inte fel att längta lite efter något ibland. och visst måste en ha böcker på julen och födelsedagen

    SvaraRadera
  4. Vilken lycka när en efterlängtad bok finns i ett av paketen!

    SvaraRadera
  5. Fint minne! På bokbörsen kan man hitta många "gamla godingar", upplagor för vilka man känner igen omslagen sen förr. :)

    SvaraRadera
  6. Åh härligt minne! :D Och ser ut som en fin bok! :)

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att minnas en speciell bok på det där sättet!

    SvaraRadera
  8. En så sympatisk bror du har :-)

    Och så glad jag är att du fick just den boken du längtat efter!

    SvaraRadera