söndag 4 juni 2017

Recension: Vassa föremål av Gillian Flynn

Titel: Vassa föremål
Författare: Gillian Flynn
Format: Pocket
Antal sidor: 278
Förlag: Pocketförlaget


"På sin chefs begäran beger sig Chicagojournalisten Camille Preaker till sin hemstad Wind Gap i Missouri för att rapportera om fallet Natalie Wood, en tioårig flicka som är spårlöst försvunnen. Året innan kidnappades nioåriga Ann Nash under liknande omständigheter och hittdes kort därefter mördad.
Caille har inte satt sin fot i hemstaden på åtta år och bävar inför att återse sin mor Adora. Relationen har alltid varit ansträngd och Camille inser snart att ingenting har förändrats; Adora håller henne på avstånd så som hon alltid gjort, samtidigt som hon verkar närmast Camilles trettonåriga halvsyster Amma, en bedårande men också manipulativ flicka som på ett märkligt sätt håller hela den lilla staden i sitt grepp.
Camille börjar intervjua de försvunna flickornas anhöriga, men i takt med att pusselbitarna faller på plats tycks sökandet efter sanningen på ett oroväckande sätt leda henne tillbaka till den egna familjen, till ett sårigt förflutet som nu till slut hunnit ikapp henne."

-------------

Gillian Flynn har blivit hyllad för sina böcker och jag har tidigare läst två av dem men de böckerna fungerade helt enkelt inte för mig. För mig har det känts som att jag måste nog ha missat nånting eftersom jag inte har gillat de böckerna så jag tänkte ge henne en chans till genom att läsa den här boken. Funkar inte den här så ger jag upp ...

Vassa föremål känns ända från början lite annorlunda än de två andra böckerna av Flynn jag läst, jag tycker berättelsen är mer lättläst. Att den är mer lättläst kan också bero på att trots att även den här är mörk så är den inte riktigt lika becksvart som de andra jag läst. Utöver det så utspelar sig berättelsen i ett litet, rätt så normalt samhälle och det lättar upp lite.

Den här boken är helt OK i mina ögon men inte speciellt märkvärdig på något sätt. För mig funkar den alldeles utmärkt som sängläsning. Men jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är som är så speciellt med Gillian Flynns böcker så kanske jag ska läsa en till vid tillfälle och försöka lösa den gåtan.




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gillian Flynns websida

Mina recensioner av de två andra böcker av Gillian Flynn som jag har läst.

Mörka platser
Gone Girl

Vassa föremål finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok


4 kommentarer:

  1. Så spännande! Den här tycker jag är Flynns sämsta och absolut mörkaste. Jag tyckte den var så svart att jag inte såg något annat än hopplöshet. Märkligt så olika det kan vara.

    SvaraRadera
  2. Mörka platser har jag läst. Är imponerad över att du läser fler böcker av en författare du inte gillat, det skulle nog inte jag göra. Mörka platser har jag glömt till innehållet men jag vill minnas att jag tyckte om den men trots det har jag inte någon tanke på att läsa någon mer bok av henne. Kanske blir det av någon gång, kanske inte.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller lika hooked på Flynn som alla andra verkar vara.

    SvaraRadera