tisdag 13 juni 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Konstverk vi älskar



Kulturkollos veckoutmaning handlar den här gången om konst. Utmaningen lyder

Så var det dags för veckans utmaning och denna vecka pratar vi konst här på Kulturkollo. Det betyder naturligtvis att det bli en extra konstnärlig utmaning och den här gången vill vi helt enkelt veta om ni har något konstverk som ni brinner lite extra för? En tavla på väggen där hemma kanske? Ett konstverk som ni återkommer till ofta eller tänkt mycket på?

-----------


Den här listan skulle kunna bli hur lång som helst så jag får försöka begränsa mig lite.




Inom mer modern måleri 'är det först och främst Peter Dahls illustrationer av Fredmans epistlar som jag gillar








När det gäller äldre målningar så är det två konstnärer som jag på rak arm kan säga står mitt hjärta nära (kanske för att jag också läst böcker om de här två konstnärerna)






Toulouse-Lautrecs målningar och tryck om livet på Montmartre




och så Vincent van Goghs Solrosor



 



Men det finns ju också andra typer av konstverk och jag är mycket förtjust i skulpturer.
Nu råkar det också vara så att en av mina vänner är konstnär och trots att hon håller på med många olika saker så har hon de senaste åren hållit på mest med brons. Och jag bara älskar hennes bronsskulpturer! Tyvärr är det ju så att när det gäller skulpturer så ger inte en bild full rättvisa åt skulpturen, det är en helt annan sak att hålla skulpturen i sin hand, känna tyngden (brons är väldigt tungt) och kunna titta närmare på föremålet.

Lite bilder på hennes skulpturer

Merlin Art Gallery



5 kommentarer:

  1. Oj vilka fina bronsskulpturer.

    SvaraRadera
  2. Peter Dahl har jag ingen större koll på, men jag blev nyfiken! Tack för dina konstval.

    SvaraRadera
  3. Verkligen spännande bronsskulpturer!

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte när jag såg skulpturerna att många av dem skulle passa jättebra här i skogen kring sommarstugan, jag har tyckt länge att det vore spännande att placera någon slags skulpturer här i "närskogen" (vi har ingen trädgård just här på sommarstugan). Kontrasten mellan mossiga stenar och träd och en bronsskulptur, det skulle vara fint tror jag.

    SvaraRadera