söndag 18 juni 2017

En smakebit på søndag - Den första lagen

Vilken härlig lördag det var, alldeles perfekt för mig. Varmt, men inte för varmt, ljust ute, men ingen stark sol. Om det kunde bli så där ett par dagar i veckan över sommaren så skulle jag vara hur nöjd som helst.
Idag ska det visst bli varmare och det känns faktiskt redan nu. Jag vaknade av att det var så varmt och kvavt i sovrummet att det helt enkelt inte gick att sova längre om det inte gick att få in lite frisk luft. Så det var riktigt skönt att gå upp och direkt kunna öppna ytterdörren. Så söndagen börjar ju bra.

Det är i alla fall dags för En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska ge en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers.

--------------

Min smakbit kommer från sidan 51 i Den första lagen av Stefan Christiernin (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)


"Med den öppna arkitekturen på Landvetter kan du stå hundra meter bort och se precis vad som händer i säkerhetskontrollen uppe på kanten. Du väntar på att kvinnan blir dålig, du har en av världens vanligaste affärsresväskor, går in i någon resenär som har bråttom, byter väskan och låter honom bära fram budskapet i en utbytt helanonym väska som ser likadan ut som hans egen utan att han fattar något. För att vara rimligt säker på att han inte ska öppna väskan väljer du någon som bär en datorväska på axeln så att han inte har småsaker i den stora väskan som han plötsligt kommer på att han måste ha. Det A: förklarar väskan. Men B: du vet inte vad den där rusande affärsnissen ställer till med. Han kanske vänder upp och ned på väskan, på högkant eller nåt, och sabbar ditt meddelande, även om det är klistrat på en plastskylt eller pappskiva. En uppriven säkerhetskontrollant ser bara metallbråte i en väska. Gör det varenda dag med folk som packar halva hemelektroniken och barnens metallbilar när de är ute och reser. C: du slänger i något som du tror garanterat fångar uppmärksamheten för säkerhets skull. Så att folk ska förstå varför just hon dog. Typ."


8 kommentarer:

  1. perfekt läsväder ute, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Spännande smakbit ur en för mig okänd bok. Tack!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten - det låter som en bok som skulle kunna passa mig.

    SvaraRadera
  4. mycket spännande och obehagligt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten den ska jag börja på

    SvaraRadera
  6. Så deilig å lese ute :-) Det liker jeg også veldig godt. Det var en ukjent bok for meg, du leser. Men den hørtes veldig spennende ut! Ha en riktig fin sommer!

    SvaraRadera
  7. Nej men... Landvetter? Det är ju mina gamla hemtrakter :) Nu blev jag intresserad.

    SvaraRadera
  8. Här verkar det bli obehagligt ;)

    SvaraRadera