måndag 5 juni 2017

Tematrio - Något svenskt

Det har varit en lugn och bra dag idag. Så småningom blev det ju också fint väder trots att dagen började med regn. Maken har ledigt och vi hade ingenting inplanerat så jag har läst nästan hela dagen. Och det var nog lika bra för imorgon lär jag inte hinna läsa mycket för då ska vi till svågern som fyller 60.
Eftersom det är måndag så är det dags för Lyrans Tematrio där Lyran inspirerats av att det är nationaldag imorgon. Hon uppmanar

Berätta därför om tre svenska favoriter: böcker, författare, sångare, skådespelare, fotbollsspelare etc. Här finns stor frihet att hitta på lite vad som helst.

------------------




1. Peter Dahl, konstnär. Jag är speciellt förtjust i hans illustrationer av Fredmans Epistlar som han gjorde under åren 1981-84.
Min mamma har alltid varit konstintresserad och det var hon som upptäckte Peter Dahls konst och visade för mig. Och jag föll som en fura










2. Jan Mårtenson, författare. Hans Homanserie är en av mina absoluta favoriter och jag läser någon av böckerna lite då och då.
Exempel: Mord i blått  (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)








3. Gunnar Nylund, keramiker. Jag gillar det mesta han gjort men mina favoriter är djuren i stengods.












7 kommentarer:

  1. Jan Mårtensson ja... han har ju varit otroligt produktiv! Jag har läst ett antal av de böckerna. Håller de fortfarande, de nya som kommer ut?

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte till keramiker alls, trevligt att ha en keramiker med i trion!

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt urval! Nu lärde jag mig något nytt.

    SvaraRadera
  4. har inte läst något av Jan Mårtensson, men jag börjar undra om jag inte skulle göra det. Peter Dahl känner jag till men inte keramikern

    SvaraRadera
  5. Mårtensons böcker har jag missat lite, verkar bra! :)

    SvaraRadera
  6. "Kyssen" av Peter Dahl hänger hemma på väggen. Bröllopspresent!

    SvaraRadera