torsdag 29 juni 2017

Recension: Det finns inga monster av Liselott Willén

Titel: Det finns inga monster
Författare: Liselott Willén
Antal sidor: 264
Förlag: Albert Bonniers förlag

"Efter ett sammanbrott flyttar Alice och hennes mamma ut till sitt gamla hus vid havet, där de inte bott på tio år. Miljöombytet ska hjälpa Alice att återhämta sig, men verkar förvärra hennes psykiska tillstånd. Omgivningarna väcker något mörkt inom henne som hon inte kan värja sig mot och snart börjar hon få minnesbilder från dagen då hennes pappa försvann. Alice minns en hammare. Hon minns att hennes pappa var nerblodad."

---------------------

Både titeln och baksidestexten på den här boken kändes som nånting som skulle passa mig och när jag sedan såg att boken var en psykologisk spänningsroman så kunde jag inte motstå frestelsen.

Stämningen i boken är mörk och kuslig ända från början. Något som får mig att rysa är huset där den ligger inne i skogen. Skog i sig (och dagtid) är vackert och det är rogivande att vara i, men när kvällen kommer och mörkret sänker sig så finns det nog få ställen som sätter igång fantasin så effektivt som en mörk skog - alla ljuden som i dagsljus är nånting normalt förvandlas till hotfulla i mörker. Träd och buskar ser man i dagsljus på långt håll vad det är, i mörker kan de bli hotfulla skepnader som kan likna nånting helt annat.  Och så Alice, med sina problem, mitt i händelsernas centrum. Genom att hon får sina små minnesglimtar kan man börja ana vad som egentligen hänt, men det tar lång tid innan jag började förstå vem som var vän och vem som var fiende.

Det finns inga monster är en psykologisk spänningsroman som verkligen fick håret i nacken att resa sig emellanåt. Jag har inte läst något av den här författaren tidigare, men efter att nu ha läst den här så kommer jag nog att leta rätt på fler böcker av henne.

Tack Albert Bonniers förlag och Kult  för rec.exet!

Det finns inga monster finns att köpa hos t ex

CDON Inbunden/E-bok