måndag 12 juni 2017

Tematrio - Katastrofer

Jag hade allting perfekt planerat för idag så jag skulle hinna med allt jag tänkt mig och allt gick bra til att börja med. Jag brukar gardera mig med "om ingenting oförutsett inträffar" och det var precis det som hände. F d grannfrun kom på besök för att sitta och skvallra lite om hur det går med deras separation och försäljningen av huset. Så vi fastnade med kaffe-/temuggen och satt och pratade tills maken kom hem, så det försvann ett par timmar då jag inte fick något alls gjort. Alltså vet jag att det bara är att sätta igång direkt imorgon bitti för att komma ikapp lite.

Hon har varit och sett Titanic och fick därifrån inspirationen till dagens tema. Temat för  Lyrans Tematrio idag är katastrofer och hon uppmanar

Berätta om tre filmer/böcker/målningar o s v som handlar om katastrofer

------------------

Precis som Lyran så kommer jag ihåg den där perioden då katastroffilmer var "inne" men jag var inte speciellt förtjust i den genren trots att jag självklart såg ett par av de filmerna. Några målningar kommer jag inte på just nu så det får bli två böcker och en film som handlar om katastrofer






1. Flickan med gåvorna av M.R. Carey (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Handlingen tilldrar sig i England efter en zombiekatastrof. Den här läser jag just nu.











2. Laboon av Henrik Tord (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)
Tsunamin i Thailand 2004






3. Dantes Peak med Pierce Brosnan och Linda Hamilton
Den här filmen har jag inte kunnat undgå att se, den visas gång p gång på de olika tv-kanalerna så till slut tittade jag på den.
Handlar om ett vulkanutbrott i den utslocknade vulkanen Dantes Peak som inte är så utslcknad som alla tror.














10 kommentarer:

  1. inget jag kände till alls. tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag såg Careys bok som film och gillade den! Annorlunda för en zombiefilm.

    SvaraRadera
  3. Flickan med gåvorna har jag nyligen köpt, ska läsas!
    Dante's Peak har jag sett, tyckte inte den var bra men specialeffekterna är snygga.

    SvaraRadera
  4. Zombiekatastrofer är förmodligen inte att leka med :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte ens hört talas om Dante's peak, men det verkar vara en rafflande actionrulle ;)

    SvaraRadera
  6. Jag hade med den filmen också, har sett den massor av gånger.

    SvaraRadera
  7. Tyckte att Flickan med gåvorna var väldigt bra. Har tänkt köpa hem filmen också för att se om även den är bra. Dante´s Peak känner jag igen. Tror att jag sett den.

    SvaraRadera
  8. Careys bok var suveränt bra! Dantes Peak kände jag inte till, att Pierce Brosnan medverkar skadar ju heller inte. Tack för tips. :)

    SvaraRadera
  9. Ja, Dante's Peak måtte verkligen har kommit ofta på TV, till och med jag minns att jag sett den, hur lite jag än tittar på film och TV.

    SvaraRadera