Recension: Förnedringen av Tinna Lindberg

Titel: Förnedringen
Författare: Tinna Lindberg
Format: Danskt band
Antal sidor: 253
Förlag: Blue Publishing
Recentionsexemplar

"En elefant kommer lufsande längs Bangla Road i det bleka gryningsljuset. På djurets rygg sitter en död svensk man fastsurrad, naken på underkroppen. "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter..." står det på lappen som är fastnålad på hans tröja - ett citat ur FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Några dagar senare hittas ännu en svensk sexturist, dödad på liknande sätt. Sveriges abassadör i Bangkok Viktoria Lindh förstår att hon står inför den största konsulära utmaningen sedan tsunamikatastrofen. Tillsammans med sina kollegor UD:d stjärnskott Sara Al-Mayahi, och den luttrade Birgitta Ståhl försöker hon lugna den oroade svenskkolonin i landet.
Samtidigt bedriver hon en egen brottsundersökning parallellt med den thailändska polisen, som är tyngd av korruption och byråkrati.
När Koh Lantas "starke man" ser ut att bli nästa offer, inser Viktoria att hon har lösningen mitt framför ögonen."

--------------------

När jag fick förfrågan från författaren om att läsa den här boken var det framför alt två saker som gjorde att jag tackade ja. Förnedringen är Tinna Lindbergs debutroman och den som följer bloggen vet nog vid det här laget att jag är extra svag för debuter. Baksidestexten utlovade en spännande bok där handlingen tilldrar sig i ett exotiskt land. Och som extra plus i kanten så är författaren diplomat på utrikesdepartementet och berättar i boken en del om den världen och det är ingenting jag läst speciellt  mycket om i andra böcker.

Thailand är ett land som jag har lite blandade känslor inför och det tror jag många andra också har. Å ena sidan ett exotiskt land och en spännande kultur, å andra sidan sexturism, kvinnoförnedring och knark. Den här boken rör sig till stor del i den negativa delen, också när det gäller den svenska ambassadens arbete i landet med att hjälpa svenskar som inte alltid är där bara som turister som vill njuta av solen och värmen utan dom som också är där för att utnyttja den utbredda sexhandeln. Här märks det tydligt att Lindberg, som diplomat, har ingående kunskap om hur en ambassad fungerar och också om vilken typ av människor som arbetar är och hur desillusionerade en del av dem nog är.

Det är lite annorlunda att det är en ambassadör som bedriver brottsundersökningen istället för en polis, som det ofta brukar vara i spänningsromaner, och till på köpet är det en ambassadör som det är lätt att fatta sympati för. Det fanns tillräckligt många oväntade vändningar för att i alla fall jag inte direkt kunde gissa mig till vem som var den skyldiga och det gjorde ju också att boken var svår att släppa när man väl börjat läsa.

Jag tycker Förnedringen är en väldigt bra och spännande debutroman och jag ser fram emot fler böcker av den är författaren.

Tack Tinna Lindberg för rec.exet!

Vill du läsa en smakbit ur boken så finns den i ett annat inlägg HÄR