tisdag 20 juni 2017

Recension: Fenomenet GW av Lars Ragnar Forssberg

Titel: Fenomenet GW
Författare: Lars Ragnar Forssberg
Antal sidor: 202
Förlag: Ordfront förlag

"Varje vecka bänkar sig en och en halv miljon svenskar framför tv-programmet Veckans brott för att se professor Leif GW Persson muttrande leverera sina oneliners. Han älskas av tittarna. Och GW är överallt. I sin kolumn i Expressen torgför han sina åsikter om pågående mordutredningar och tidningarna vill gärna ha hans kommentarer om aktuella brottsfall. Det blir ofta förstasidor, ibland också löpsedlar, eftersom GW lockar läsare och höjer upplagan. Om det han säger är sant vet bara han själv. GW har blivit en man som målar bilden av sig själv utan att möta några invändningar"

---------------------------

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i GW men har alltid varit lika nyfiken på hur en människa som han kunnat bli lite av ett nationalorakel som tillfrågas om allt möjligt, så när jag fick en förfrågan från förlaget om jag ville läsa boken så tackade jag ja. Kanske skulle jag äntligen få i alla fall en liten fingervisning om vad det är som gör honom så speciell?

Det märks ända från första början att författaren är väldigt positivt inställd till GW Persson och att han tycker det bara är charmigt med den bilden av sig själv som GW förmedlar. Jag reagerar inte alls likadant utan ju mer jag läser desto mer irriterad blir jag.

Boken innehåller en del anekdoter som ska visa hu GW Persson är som person men jag tycker faktiskt inte att det framkommer så mycket nytt, det mesta har ju redan stått i diverse artiklar i tidningarna och GW Persson har t o m själv berättat om t ex sin inställning till alkohol.

Boken är välskriven och författaren är nog ganska positivt inställd till GW men jag blev faktiskt lite besviken på den här boken för egentligen fick jag inte reda på nästan nånting som  jag inte visste redan innan. Den blev inte den "aha"-upplevelse som jag hade hoppats på och jag har fortfarande inte kommit närmare en förklaring till hans nationalorakelstatus.
Men för den som redan innan tycker om GW Persson så kan nog den här boken vara rolig att läsa.

Tack för rec.exet Ordfront förlag!

Fenomenet GW finns att köpa hos t ex