lördag 10 juni 2017

Recension: Farligt att förtära av Maria Lang

Titel: Farligt att förtära
Författare: Maria Lang
Format: Häftad
Antal sidor: 311
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare2017
3x3 under 2017


"Det är examenstider på Stockholms Stadsläroverk och förberedelserna pågår för fullt inför den stora vårfesten med middag, dans och så kvällens clou; den traditionsenliga teaterföreställningen.
I slutscenen faller hjältinnan ned på scengolvet till rungande applåder men det hör inte till pjäsen, hon har blivit förgiftad med cyankalium.
Puck och Einar undervisar båda på läroverket och kommissarie Christer Wijk är snart på plats. Men knappt har han hunnit dit förrän han gör en hemsk upptäckt, under scenen ligger ännu en död elev!
Vem är det egentligen som velat röja de kvinnliga eleverna ur vägen och stulit kemikalier ur skolans giftskåp?"

------------------------------

Farligt att förtära ingår i två av årets utmaningar jag deltar i. Att jag valde Maria Langs böcker hade en del olika orsaker.  Jag har visserligen läst några av hennes böcker tidigare, men jag tyckte att det var dags att återknyta bekantskapen. Eftersom de böcker jag har är en lite äldre utgåva så är också språket mer tidstypiskt och jag bara älskar det. Utöver det så har de här böckerna av någon anledning blivit hyllvärmare och det var dags att ta itu med dem och få bort dem från den listan.

Handlingen är en riktig klassiker med giftmord där de misstänkta är en mindre grupp lärare och studenter på en skola. Och självklart "råkar" Puck och Einar arbeta där just då. Och lika självklart är kommissarie Christer Wijk tillgänglig direkt när ett mord begås. Mordutredningen består inte bara av Christer Wijks inhämtande av fakta utantill stor del också av Pucks observationer och vad hon får reda på när hon pratar med de inblandade.

De här böckerna är otroligt charmiga, riktiga mysdeckare och jag är glad att jag har i alla fall en till i hyllvärmarhyllan. Sen kanske jag skaffar mig fler, vem vet?


Min recension av första boken jag läste

Mördaren ljuger inte ensam


Farligt att förtära finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok
Bokbörsen











2 kommentarer: