torsdag 22 juni 2017

Recension: Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson

Titel: Den fallande detektiven
Serie: Leo Junker
Format: Pocket
Antal sidor: 420
Förlag: Pocketförlaget
Hyllvärmare2017

"Stockholm, natten till Lucia. I en gränd ligger forskaren Thomas Heber död. Leo Junker utreder fallet tillsammans med Gabriel Birck, me snnart tas utredningen ifrån dem av skuglika män i polishusets korridorer. Det enda som finns kvar är Hebers kryptisk anteckningar, som tyder på att någon mer är hotad - men vem? Vad var det Heber visste som var så känsligt?

När hotet blir verklighet rasar en våldsam snöstorm. Och där, i stormens öga, befinner sig Gabriel och Leo, ovetande om att de är på väg rakt mot gärningsmannen.

Hagsätra, femton år tidigare. På en fest träffas två unga män som råkar ha likadana tröjor. Det är så det börjar."

------------------------
Jag har hittills läst första och fjärde delen i den här serien och det var ju egentligen inte meningen. Jag hade redan de första tre delarna hemma och hade hunnit läsa den första när jag fick erbjudande om att få den fjärde som rec.ex och det ville jag ju såklart. Och trots att jag alltså redan läst fjärde och avslutande delen så kan jag ju inte hoppa över de två delar jag inte läst så jag tyckte det var dags att sätta igång med det.

När jag läste första delen i serien så var jag ganska ljummen när det gällde Leo Junker och jag kan inte säga att det är mycket bättre här. En del av det tror jag beror på hans tablettmissbruk...jag är nog lite mättad av huvudpersoner med missbruksproblematik, eller i alla fall sådana där det läggs så stort fokus på själva missbruket.

Själva handlingen är intressant, fortfarande väldigt aktuell och därmed också trovärdig. Det som gör det ännu mer intressant för mig är nog att allt sker i miljöer som jag känner till. Jag har inte bott där men har många bekanta som bott/bor på den sida av Stockholm. Spänningen är det fortfarande i mitt tycke lite si och så med.

Jag tycker bättre om den här boken än vad jag tyckte om del ett, Den osynlige mannen från Salem. Nu ska jag börja läsa tredje delen, Mästare, väktare, lögnare, vän, och det ska bli spännande att se om jag tycker ännu bättre om den, det känns ju som om böckerna i den här serien fungerar bättre för mig för varje bok jag läser.

Mina tidigare recensioner av böcker i den här serien

Den osynlige mannen från Salem
Den tunna blå linjen


Den fallande detektiven finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar