torsdag 1 juni 2017

Helgfrågan vecka 22


Eftersom vi närmar oss helgen så är det också dags för Mias Helgfråga. Den här gången vill hon veta

Vad kan störa din läsning? 
Bonusfråga: Brukar ni fira Sveriges nationaldag?

-------------------

När jag väl bestämt mig för att helt koncentrera mig på läsandet eller om jag läser en bok som jag fastnar totalt för så är det inte mycket som kan störa mig. När maken är hemma eller brorsan kommer på besök så måste jag ju vara lite social också emellanåt så då kan jag inte vara helt inriktad på att bara läsa. Som tur är så läser båda de också så när de är hemma så blir det stunder när vi alla tre sitter och bara läser och struntar i omgivningen.
Om jag inte är helt inriktad på läsandet (läser t ex en bok som inte är sådär jättebra och/eller den inte är alltför intressant) så händer det att jag istället fastnar med nånting annat, t ex målande i målarböcker, lite spel eller annat liknande.  Annat som ibland kan vara störande är när pojkarna fått för sig att de t ex vill leka och då är det lika bra att ge med sig ganska direkt och leka ett tag för de ger sig inte i första taget när de väl bestämt sig. Speciellt nu på sommaren blir det också lite störande när de jagar flugor och annat inomhus och både har ner en massa och välter saker.
Men även i vanliga fall blir det ju små avbrott när t ex någon ringer och man pratar i telefon en stund, när det kommer mail som man vill besvara direkt osv, men sånt stör ju inte direkt läsandet utan det är bara små avbrott då man kommer upp till ytan för att andas lite.

Nej, vi firar inte nationaldagen på något sätt.


13 kommentarer:

  1. jo, telefonsamtal och sånt får man ta

    SvaraRadera
  2. Med en sambo som inte läser och två små barn som inte kan läsa så förstår de inte alls att jag inte vill bli störd när jag läser, tror jag skulle läsa mer om jag inte blir avbruten hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Ibland kan det noga vara välbehövligt att ta en paus från att läsa och syssla med andra saker :)

    SvaraRadera
  4. Delad läsro - som när familjemedlemmarna försjunkit i var sin bok - är underbart!

    SvaraRadera
  5. Det är trevligt att läsa tillsammans. tyst

    SvaraRadera
  6. Vad mysiga era lässtunder låter!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen det där med "störande" katt :) När jag hade katt så fick jag gå upp tio minuter tidigare. Det var helt omöjligt att göra något innan jag hade klappat och myst med honom innan han fick mat :)

    SvaraRadera
  8. Att sitta tillsammans och läsa är väldigt skönt, det gör jag och sambon också ibland.

    SvaraRadera
  9. När hela familjen läser så är det enkelt att fokusera :-)

    SvaraRadera
  10. När jag läser är jag inte heller särskilt lättstörd. Turligt nog är min man också en läsare.

    SvaraRadera
  11. Ja jösses! Första veckorna med omplaceringskatterna då de skulle hållas inomhus, så skönt att de kan vara ute nu, både för dom och för oss. Vana utekatter är ju mest harmoniska då de kan vara både ute och inne. ;)

    SvaraRadera
  12. Jag hör inte när de ringer för jag har telefonen på ljudlöst. Hehe.

    SvaraRadera
  13. Det låter så trevligt att läsa tillsammans.

    SvaraRadera