lördag 3 juni 2017

Recension: Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg

Titel: Manglade dukar och vikta servetter
Författare: Ewa Klingberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 358
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Utan att riktigt förstå hur det gått till har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som behöver än det ena, 'än det andra. Dessutom står en tom lägenhet och väntar på hennes omsorger, samtidigt som saldot på bankkontot är oroväckande nära noll. Felicia vet inte vilken ände hon ska börja.
När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla lägenheten med möbler låter hon sig dras med. Felicias ensamhet blir med ens ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla väggarna får nytt liv och hennes frusna hjärta tinar upp. Men hur ska hon hantera en kärlek som är omöjlig redan från början? Och vilken historia gömmer sig i det gamla skåpets lönnfack?"

---------------------

Författaren är en bokbloggare och jag såg på hennes blogg en uppmaning om att lämna en kommentar om man ville läsa hennes bok. Vem kan motstå en sådan här titel? Inte jag i alla fall, och inte nog med det, innehållet kändes perfekt för mig så här i början av sommaren.

Boken innehåller två parallellberättelser som knyts samman i slutet. Den ena tilldrar sig i nutid och handlar om Felicia, den andra utspelar sig i slutet av 1800-talet och handlar om Nanny. Jag gillar båda berättelserna men Felicia i nutid är nog min favorit, kanske mest för att det finns en gnutta igenkänning i Felicias förhållningssätt till antikt och retro. Med tanke på miljöbeskrivningarna här gissar jag på att även författaren tycker om att vistas i den här typen av miljöer och att hon därför lyckats så bra med beskrivningarna.
Även om Felicias berättelse är min favorit så är inte Nannys ett dugg sämre, den är intressant och man känner sig förflyttad till slutet av 1800-talet.
Självklart spekulerade jag i hur de två trådarna skulle knytas samman men det blev inte riktigt som jag hade föreställt mig och det är jag faktiskt nästan glad för, att man inte kan gissa sig till allt är alltid lika glädjande.

Manglade dukar och vikta servetter är en riktigt mysig berättelse med väldigt många av de ingredienser som får mig att må bra och riktigt njuta av läsningen. Inte nog med det - jag får en sanslös lust att åka in till stan för att besöka en antikbutik bara för att känna på både gamla möbler och gamla, manglade textilier. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!

Tack Ewa Klingberg och Historiska Media för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ewa Klingbergs blogg Holavedsbrudar


Manglade dukar och vikta servetter finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


4 kommentarer:

  1. Så roligt att du tycker om boken. Och det kommer fler!

    SvaraRadera
  2. Tyckte att denna var så himla mysig att läsa, det var verkligen feelgood!

    SvaraRadera
  3. låter intressant. jag blir nyfiken

    SvaraRadera