söndag 18 juni 2017

Recension: Flickan med gåvorna av M.R. Carey

Titel: Flickan med gåvorna
Författare: M.R. Carey
Antal sidor: 390
Förlag: Pocketförlaget

"På en gammal militärförläggning sitter tioåriga Melanie inlåst i en cell och väntar på att dagens lektioner ska börja. När hon hämtas håller en vakt en pistol riktad mot hennes huvud medan två andra spänner fast henne i stolen. Forskningschefen är övertygad om att Melanie är en mycket speciell flicka med egenskaper utöver det vanliga. Egenskaper som kan innebära att det fortfarande finns hopp om en framtid för mänskligheten.

I ett England ödelagt efter en zombiekatastrof är befolkningen numera uppdelad i tre grupper: de som hann stänga in sig, vildarna och de hungriga. Och samtidigt som en svampinfektion sprider sig som en dödlig epidemi gör sig några redo för strid."

----------------

När jag fick en förfrågan från förlaget var jag tvungen att stanna till och fundera både ett och två gånger. Jag är allätare när det gäller litteratur, men det finns såklart vissa böcker jag oftast undviker och där ingår böcker med t ex zombies och vampyrer. Nu hade jag nyligen funderat på om det inte vore dags att utmana sig själv igen eftersom det kändes som att jag fastnat lite i min bekvämlighetszon, och då var ju det här ett perfekt sätt att göra det på.

En av orsakerna till att jag för det mesta undviker böcker med t ex zombies är att jag tycker att den världsbild och/eller framtidsvision de förmedlar är så negativ att jag helt enkelt inte orkar med att läsa om det. Och så är det det här med att zombies känns alltför verklighetsfrämmande för mig. Men i och med att jag här redan i baksidestexten fick mig en trovärdig förklaring till zombierna, så kunde jag acceptera det hela.

Själva handlingen är redan från början rätt så mörk och skrämmande. Och inte blir den bättre av vissa personers inställning till det mesta, men till i första hand t ex Melanie. De visar upp den så vanliga inställningen många har till sådant de inte förstår sig på, och det blir bara värre av att det är "barn" det handlar om. Jag kan tycka att författaren prackar på mig en del sådant som hen vill att jag ska tänka genom att nästan vara övertydlig med en del saker och tydligt styra mig mot den slutsats som jag antar att hen vill att jag ska ha, och det blir jag emellanåt lite irriterad på.

Det här boken väcker i alla fall en del funderingar kring hurdana människor är och hur vi beter oss både mot varandra och mot sådant vi inte känner till. Är någon mindre värd bara för att hen är annorlunda? Att sedan grupperingarna illustreras väldigt tydligt med att ena gruppen är "människor" och den andra "monster" är på ett sätt precis den typen av övertydlighet som jag skrivit om. Frågan är väl vem som egentligen är värre - människorna eller "monstren".

Berättelsen är väldigt mörk och läskig men det jag inte riktigt hade förväntat mig var att man ändå får en liten strimma hopp på slutet och trots att det var oväntat så var det välkommet. Även om zombierna hade sin "naturliga"plats i berättelsen så hade jag svårt för dem och hade nog gillat boken ännu mer om zombierna bytts ut mot något annat. Spännande och skrämmande är de ord som direkt dyker upp i mitt huvud när jag tänker på den här boken. Jag läser väldigt sällan skräck, mest för att min livliga fantasi sätter krokben för mig och bilderna som skapas i mitt huvud av berättelsen är betydligt läskigare än något jag läser. Jag var faktiskt tvungen att gå ifrån boken emellanåt och göra något "ofarligt" för att klara av att fortsätta läsa.

Men jag är glad över att jag vågade ta steget ut ur min bekvämlighetszon och läsa någonting som jag inte läser i vanliga fall för på ett sätt blev den här boken ändå en positiv överraskning och kanske, kanske jag läser mer ur den här genrén i framtiden.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Mike Carey & Peter Gross websida

Tack Pocketförlaget för rec.exet!

Flickan med gåvorna finns att köpa hos t ex