torsdag 15 juni 2017

Hett i hyllan #96


Gårdagen var en av dessa dagar som man helst skulle vilja sudda ut helt  t o m från minnet. Men idag är en ny dag, som jag förresten hoppas blir bättre, och eftersom det är torsdag så är det också dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------

Det jag plockade fram idag är ett loppisfynd som jag inte har någon inköpsdatum, eller ens år, på. Men eftersom jag inte noterat det så lär den vara inköpt 2012 eller före det.



Historien om IKEA: Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull


"Vem är han egentligen -mannen som möblerade folkhemmet?
I Historien om IKEA berättar han med egma ord och utan att skona sig själv i känsliga frågor som sprit och politik hur en sjuttonårings blomfröfirma kunde växa till en global möbelgigant som erövrat marknaderna i Europa, USA, Kina och nu senast i Ryssland och anses värd betydligt över 100 miljarder.
Här träder en känslosam superentreprenör fram som ännu vid snart åttio års ålder är lika besatt av att spara och snåla som att med småländsk energi och klurighet, berörande ledarskap och "god kapitalism" fortsätta att expandera sitt livsverk.
Snart 180 blågula IKEA-hus i 31 länder besöks årligen av nästan 300 miljoner människor, ditlockade av IKEA-katalogen utgiven i en upplaga som matchar Bibelns."







Den som jag har är en rätt så gammal bok(från 1998) så siffrorna stämmer inte men själva berättelsen lär vara intressant. Sen vet jag ju redan innan mer i och med att jag läst en del artiklar om Kamprad där det framkommit en hel del negativt om honom. Men när jag köpte boken så tyckte jag att det skulle vara intressant att läsa om nånting som är så helsvenskt som det kan bli, IKEA. Sen får jag väl läsa lite nyare böcker senare för att få en mer rättvisande bild av den här mannen och av företeelsen IKEA.
Jag tycker boken verkar intressant och jag förstår helt och fullt varför jag köpt den. Som vanligt är det nog tidsbrist som gjort att jag ännu inte läst boken. Och hur intressant den än är så lär den här boken åka med i utrensningen - vill jag läsa om IKEA så finns det nog nyare och bättre böcker att läsa.








3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den boken men jag minns att den fanns (eller fortfarande finns?) i svärmors bokhylla på landet.

    SvaraRadera
  2. Onekligen en intressant man.

    SvaraRadera