torsdag 22 juni 2017

Helgfrågan vecka 25


Ikväll har jag faktiskt för ovanlighetens skull tittat på tv. Och inte nog med det, jag tittade på film, så det är först nu jag satt mig framför datorn igen. Och kom på såklart att det var dags för Mias Helgfråga . Den här veckan lyder den

Vad gör du när du råkar ut för en trögläst bok? Gärna exempel på en sådan.
Bonusfråga: Hur firar du midsommar? 

-----------

När det gäller tröglästa böcker så beror det på vad det är för bok och varför den är trögläst.

Ett recensionsexemplar läser jag alltid oavsett orsak till att den är trögläst.

Är det en av mina egna så beror det på varför den är trögläst. Är den trögläst för att den helt enkelt är dålig så lägger jag bort den. Är den trögläst men intressant så läser jag den  och det får ta den tid det tar. Är den trögläst för att den ger upphov till många funderingar så läser jag boken i korta avsnitt med små pauser så jag kan fundera igenom det jag läst och låta det sjunka in innan jag går vidare.

Jag fick besked idag att vi inte får besök den här helgen, så det blir maken och jag och djuren som firar Midsommar tillsammans. På Midsommarafton ska äta gott (lite grillat för oss och lite godis åt illrarna och katterna) och kommer vi nog att läsa en hel del, maken håller på med Herkulesserien just nu och han är fast och jag har ju Mias Midsommarutmaning att läsa till (bra att jag bestämde mig för att delta nu när det blev som det blev). Troligtvis tar vi en liten runda med bilen och kollar runt lite i omgivningarna senare på kvällen och sen blir det kvällsfika, tv och mer läsning. Resten av helgen blir det nog bara att ta det lugnt, läsa mycket, äta gott och småpyssla här hemma.


10 kommentarer:

  1. på tu man hand kan också vara trevligt ❤️

    SvaraRadera
  2. Låter inte alls dumt. Vi ska bort till kompisar idag men igår var Äldsta riktigt dålig så vi får se hur många av oss som kan åka idag. Men som du skriver, även med ändrade planer kan det bli bra.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt, trögläst kan bero på mycket.
    Trevlig midsommarhelg! :)

    SvaraRadera
  4. Låter som en skön helg. Ditt svar om böcker kan jag skriva under på.

    SvaraRadera
  5. Låter som en midsommar i min smak :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det så att böcker kan vara lite tröga på olika sätt och av olika anledningar ;)Låter som en skön midsommar!

    SvaraRadera
  7. vi tar det riktigt lugnt. och det är skönt. tror att det blir åska. mitt huvud varslar. trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  8. Rec.ex försöker man verkligen ta sig igenom även de sega, tur man kan skumläsa lite :)

    SvaraRadera
  9. Läser också ut recex även om de är tröga. Annars kan jag faktiskt lägga undan sådana nuförtiden.

    SvaraRadera
  10. Åh, en riktig läshelg. Det är inte alltid det blir som planerat.

    SvaraRadera