torsdag 22 juni 2017

Hett i hyllan #97




Jag blev väckt vid 7-tiden av att Nitro hojtade ordentligt. Han brukar göra det på morgnarna när han vill att maken går upp och ger dem mat. Men den här gången fortsatte hojtandet ett bra tag utan att något hände. Alltså tänkte jag att han nog blivit instängd på toan , dvs att maken varit på toa tidigt på morgon, Nitro smitit in och blivit instängd där. Jag började alltså fundera på att gå upp och kolla men när jag lyfte på huvudet så såg jag honom i korridoren och insåg vad det var som var problemet: Han ville ut! Så jag kunde goa in mig under täcket ett litet tag till. Men nu är jag uppe och kan sätta igång. Först på schemat, som vanligt på torsdagar, står Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------------------


Jag har plockat fram ett loppisfynd som visserligen inte legat så länge i hyllan  (inköpt förra sommaren) men som är så pass gammal (utgiven 1998) att den riskerar att bli liggande ett bra tag till. 



På sjukhuset i Los Angeles har Rina Decker, hustru till kriminalinspektör Peter Decker, just nedkommit med en dotter.  Hela familjen samlas och glädjen är stor. När Peter senare på kvällen letar sig fra till BB-avdelningen för att ta ännu en titt på underverket förvånas han av de tomma korridorerna och den obemannade sköterskeexpeditionen Det råder sor personalbrist och illa till mods beslutar han sig för att så snart som möjligt ta hem mor och barn.
Då händer det som inte får hända - i ett obevakat ögonblick kidnappas ett spädbarn från barnrummet. Samtidigt försvinner en av avdelningens mest betrodda sköterskor. Kort därefter påträffas sköterskans utbrända bil i botten av en ravin och på förarplatsen återfinns en oigenkännlig kropp. Vem har kört bilen? Och var finns barnet?
Peter Decker tar tillsammans med kollegan Marge Dunn hand om polisutredningen och spåren leder dem in i en värld, där de slutligen ställs inför den svåraste av synder..."


Herr och fru (Jonathan & Faye) Kellerman är några av mina favoritförfattare så det är nog mycket därför jag plockat på mig den här boken. De absoluta favoriterna är Jonathan Kellermans Dr Delaware-deckare men Fayes Peter & Rina Decker är inte dumma de heller. Det här är böcker som jag gillar att läsa lite då och då men den här har blivit liggande av någon anledning. Troligtvis är det just för att den är gammal och just nu är jag mer inne på nya böcker. Men den här kommer att få stanna i hyllan för jag vet att jag kommer att läsa den förr eller senare.

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig hört talas om den här författare, tror jag. Det kanske jag borde göra något åt :)

    SvaraRadera
  2. Det där är en titel som jag inte hört talas om tidigare. Låter som en spännande bok. Tack för tipset.

    SvaraRadera