fredag 16 juni 2017

Recension: Dimmornas hus av Alix Rickloff

Titel: Dimmornas hus
Författare: Alix Rickloff
Format: Inbunden
Antal sidor: 365
Recensionsexemplar

"Sjuksköterskan Anna Trenowyth var bara sex år när hennes biologiska mot gick bort, och minnena av lady Katherine Trenowyth har bleknat. När hon mitt under andra världskriget blir stationerad på militärsjukhuset på Nanreath Hall, det gods där hennes mamma växte upp, ser hon sin chans att komma närmare den familj hon aldrig haft någon relation till.

Snart finner hon sig indragen i släkten Trenowyths snåriga lojaliteter, hemligheter och tragedier. När svaren hon sökt efter så länge äntligen kommer i ljuset är de långt er omskakande än hon kunnat föreställa sig."

-----------------------

Mellan alla deckare, spännings- och relationsromaner samt fackböcker så vill man ju läsa nånting lite annat så när jag såg den här boken så anade jag att den skulle vara perfekt för mig.

Den här boken består av två berättelser som båda tilldrar sig under världskrig, Katherines under första världskriget, Annas under andra världskriget. Gemensamma nämnaren för berättelserna, förutom att de är moderns och dotterns berättelser, är Nanreath Hall, godset där Katherine växte upp och  dit Anna kommer för att tjänstgöra på militärsjukhuset.

Självklart är berättelserna fulla av släkthemligheter, kärlek, sorg och smärta precis som det ska vara. Det är mycket därför jag emellanåt älskar att läsa den här typen av böcker - man får läsa en hel släktberättelse med allt vad det innebär. Och allt mot en bakgrund av England under världskrigen, vilket är speciellt, engelsmännens inställning till katastrofer är lite annan än vad vi är vana vid.

Dimmornas hus är lättläst, underhållande och perfekt att drömma bort sig en stund med.Precis som jag misstänkte så tyckte jag väldigt mycket om den här boken, den passar perfekt till sommarläsning för mig. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Alix Rickloffs websida

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Dimmornas hus finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar