torsdag 29 juni 2017

Helgfrågan vecka 26




Med kvällsvilan avklarad så kan jag nu ta och svara på Mias Helgfråga som lyder

Det har varit lite snack i veckan om bokbloggens död och om andra sociala medier tagit över. Jag har inte riktigt haft tid att läsa allt men funderade lite på om alla är med i  något av alla sociala medier. Har ni Instagram eller Facebook? Vilket fördrar ni? Eller har ni något annat?

--------------------

Ojojoj,  det verkar finnas vissa frågeställningar bland bokbloggarna som dyker upp lite då och då. Det kommer någonting nytt hela tiden, världen står inte still utan förändras och utvecklas kontinuerligt. Och att den gör det betyder inte att det ena utesluter det andra. När bokbloggarna dök upp så försvann väl inte de professionella litteraturkritikerna, eller hur? Varför inte försöka utvecklas med resten av världen och se sociala medier som ett komplement istället?
Jag kanske låter lite irriterad vilket jag nog blir lite när det gäller sådana här frågor, samma typ av frågor dyker upp i de flesta hobbygrupper. Jag har så svårt att förstå varför sånt här alltid ställs som en antingen...eller-situation. Jag ser själv sociala medier mer som en möjlighet och ett sätt att utveckla bloggen och bloggandet.

Bloggen finns med både på Facebook och Instagram. Just nu föredrar jag Instagram men vi får väl se hur länge det håller i sig och hur länge det tar innan det dyker upp något nytt. Följ gärna bloggen på Facebook och/eller Instagram!




15 kommentarer:

  1. Jag föredrar också Instagram

    SvaraRadera
  2. Det ena behöver inte utesluta det andra med olika medier. Min blogg finns på Facebook men jag är inte så aktiv där, tiden räcker inte riktigt till, men det kan ju komma att ändras...

    SvaraRadera
  3. bra med bokbloggar som komplement, alla får plats.

    SvaraRadera
  4. Många verkar föredra instagram, när klart man inte behöver välja utan man kan använda sig av alla sociala medier om man vill :)

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte annat än hålla med, varför måste man välja? Man kan ju uppenbarligen ha både bokblogg, Facebook och Instagram :)

    SvaraRadera
  6. Det finns mycket kraft i bilder. Kanske därför insta är poppis?

    SvaraRadera
  7. Ja, om man vill och orkar är det ju bra komplement till bloggen att finnas på flera ställen.Inget behöver ta ut det andra. Själv har jag bara bloggen och läser väldigt gärna andras bloggar men jag har inget intresse av vare sig Instagram eller Facebook. Alla är vi olika!

    SvaraRadera
  8. Instämmer. Bättre att se det som ett komplement och hjälpmedel för att nå ut till fler bokälskare än som en begränsning.

    SvaraRadera
  9. Ja, jag känner lite så också. Men vad jag läste någonstans var det inte kommenterades så mycket längre och att vissa utmaningar inte har så många medverkande. Då måste jag haft himla tur med Helgfrågan och midsommarutmaning. :)

    SvaraRadera
  10. Bra "talat", trots att jag inte har den minsta susning om vad Instagram är. ;)

    SvaraRadera
  11. Jag håller också med. Och vi är alla olika (både när det gäller vad man vill följa och själv skapa) och därför behövs olika forum. Plus att de som sagt kompletterar varandra.

    SvaraRadera
  12. Jag tror också att fb och instagram kan vara ett bra komplement till bloggen.

    SvaraRadera