torsdag 7 juni 2018

Hett i hyllan #147


Torsdagarna på bloggen börjar med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-------------

Självklart är det ett loppisfynd jag plockat fram igen


Zarités frihet av Isabel Allende (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Zarité föds på 1700-talet som dotter till en afrikansk slavkvinna och en fransk sjöman på den karibiska ön Saint-Domingue, dagens Haiti. Nio år gammal säljs hon som kammarjungfru till plantageägaren Toulouse Valmorain och hans nyanlända brud. Zarité förälskar sig i kökspojken Gambo, men tvingas ändå dela säng med sin husbonde. Då hon blir gravid vet Zarité inte vem av dem som är far till barnet.
När slavupproret under ledning av den legendariske Toussaint Louverture når plantaget tvingas Zarité och hennes husbonde fly hals över huvud. Så småningom hamnar de i det frisinnade och lössläppta La Nouvelle Orléans, dagens New Orleans, där Zarité äntligen får sin frihet."





Den här köpte jag 2014 på bakluckeloppisen på Ulva kvarn. Jag är helt fast när det gäller Isabel Allende, ser jag en av hennes böcker som jag inte har så köper jag den och det var nog därför jag köpte den här. Varför den sen blivit hyllvärmare är en gåta, jag gillar ju verkligen hennes böcker. Men nu ska jag lägga den så att jag inte kan missa den nästa gång jag letar efter något att läsa. Så den här boken stannar definitivt i bokhyllan tills jag hunnit läsa den.


12 kommentarer:

  1. Farligt med loppis man köper mycket men som aldrig blir läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ändå kan man inte låta bli!

      Radera
  2. Har inte läst något av henne, men jag åtminstone sett Andarnas hus som film :)

    SvaraRadera
  3. Allende är en sån där författare som det känns som om man borde läsa

    SvaraRadera
  4. Har läst ett par böcker av Allende, men inte denna. Får kika närmare på den. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allende är en av mina favoritförfattare!

      Radera
  5. Allende är lite både och för mig. Ibland kanon och ibland så dålig. Hoppas denna är första varianten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte någon av de böcker jag läst varit dålig.

      Radera