torsdag 14 juni 2018

Recension: Sekten på Dimön av Mariette Lindstein

Titel: Sekten på Dimön
Serie: Via Terra
Författare: Mariette Lindstein
Format: Inbunden
Antal sidor: 505
Förlag: Mörkersdottir förlag
Recensionsexemplar

"På en dimmig och vindpiskad ö utanför Bohusläns kust har en New Age-rörelse slagit sig ner. Deras karismatiske ledare, Franz Oswald, har utvecklat en lära, Via Terra, som sägs återställa själslig frid och kroppens naturliga balans. Röresen har en magnetisk dragningskraft på kändisar och makrhavare i höga positioner.
Sofia Bauman, som precis tagit sin universitetsexamen, blir fascinerad av Oswalds lära. Osäker på vad hon vill göra med sitt liv, och charmad av Oswald, antar hon hans jobberbjudande. Snart blir hon dock varse de enorma uppoffringar som engagemanget kräver.
När sommaren ger vika och höstdimman driver in och slukar ön, börjar Sofia undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rörelsens ansikte utåt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vänder på, desto mer ångrar hon sitt beslut.
Men Oswald styr med järnhand och ett elstängsel har rests runt sektens ägor. Vägen tillbaka till ett normalt liv förvandlas långsamt till en mardröm.
För ingen har någonsin lämnat Via Terra."

-------------------

Sekten på Dimön är Mariette Lindsteins debutroman. Den här serien har jag varit nyfiken på hur länge som helst, men det har inte blivit av att jag skaffat böckerna. Nu hade jag tur och fick den här första boken i serien av författaren så jag äntligen kunde  stilla min nyfikenhet.

Berättelsen om Via Terra är fiktiv men den baseras nog väldigt mycket på författarens egna upplevelser och kunskap om sekter. Mariette Lindstein vet ju verkligen vad det innebär att bli indragen i en sekt efter att själv ha varit medlem i Scientologikyrkan i ca 25 år och rymde därifrån för ca 10 år sedan.

Ofta tänker man nog att just jag skulle aldrig kunna bli indragen i en sekt och det är nog lite så jag tänker också även om jag rent förnuftsmässigt vet att vem som helst kan bli indragen och till att börja med faktiskt utan att ens själv inse att det handlar om en sekt.
Min bror såg en jobbannons på nätet och skickade in papprena. När han blev kallad till intervju så gjorde han det som vi alltid gör per automatik, nämligen tar reda på allt som går om alla inblandade företag (dvs både rekryteringsfirman och företaget som söker en specifik person att anställa). Vi blev båda väldigt överraskade av att finna att rekryteringsfirman hade anknytning till Scientologerna. Brorsan gick på intervjun och det bokades in ett testtillfälle, men han avbokade den ganska direkt efter att han kommit ut från intervjun. Även om själva jobbet verkade helt OK så räckte det att någon av de inblandade företagen hade anknytning till en sekt för att han skulle dra åt sig öronen. Nu vet vi ju inte hur resten av urvalsprocessen gick till men även om man i vanliga fall är misstänksam så kan nog såna där indirekta vägar i slutänden leda till att man dras in i något man annars skulle ha undvikit.  Det känns som att det är lite på ett sånt sätt som Sofia dras med in i Via Terra och eftersom hennes första uppfattning är positiv och för att ledaren är så charmig så stannar hon.

Något som verkligen skrämmer mig med sekter är det här med manipulationen och hjärntvätten och hur det då bildas två grupper, de som sväljer allt med hull och hår och de som tvivlar och därmed hamnar i underläge och ska "bestraffas".Den typen av gruppmentalitet och grupptryck är något av det otäckaste jag vet, för det existerar ju inte bara hos sekter utan också på andra håll i samhället.

Sekten på Dimön är en lättläst och riktigt spännande bok om sekter och om hur lätt det kan vara att dras in i en utan att själv egentligen ha tagit ett aktivt val. Berättelsen är också väldigt intressant eftersom man får se hur en sekt fungerar och får  en inblick i hur lätt människor kan manipuleras och hjärntvättas till nästan vad som helst.
Jag måste nog se till att läsa de andra delarna i den här serien också!

Tack Mariette Lindstein för rec.exet!





Bok av den här författaren jag recenserat tidigare

Vit krypta

Sekten på Dimön finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar