måndag 11 juni 2018

Tematrio - Trilogier

Skönt att det inte varit så varmt idag, hos oss har det till och med regnat lite. Det hade ju gärna fått regna lite till, men jag är nöjd ändå, det lilla regnet gjorde susen, luften är friskare och det är inte längre så hett ens inomhus. Man ska inte klaga men det blev lite för mycket av det goda under några dagar. Nu får det gärna vara högst 25 grader varmt ett litet tag så är jag väldigt nöjd
Jag har tagit min kvällsvila och när det är dags för maken att gå och lägga sig så kan jag sätta igång med att pyssla med mitt. Och först i tur är Lyrans Tematrio som den här gången handlar om trilogier. Hon uppmanar

Berätta om tre minnesvärda trilogier!

-----------------------

Ett tag tyckte jag att det vimlade av trilogier och att väldigt många författare valde att skriva en trilogi istället för en längre serie. Det var jag ju väldigt glad för eftersom jag sällan orkar följa långa serier utan tycker att t ex trilogi är den perfekta längden på en serie, inte så kort att nånting blir obesvarat men inte så lång att man hinner tröttna.
Men en del av de serier jag läst och tyckt om nu utökats med en eller två böcker och är alltså inte längre trilogier. Men tre trilogier som i alla fall ännu inte utökats hittade jag bland mina lästa böcker. Boktiteln är länkad till recensionen och där finns mer info.







Hallahemtrilogin: Staden under berget,  Sveket vid sjön, Striden i skogen av Susanne Trydal & Daniel Åhlin



Här under polstjärnan-trilogin: Högt bland Saarijärvis moar, Upp trälar, Söner av ett folk, av Väinö Linna



6 kommentarer:

  1. bra trilogier, läst två av dessa, gillade Jakob Sverkers

    SvaraRadera
  2. tre oläste trilogier. Linnas triogi borde en läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Linna - trilogin borde en läsa

    SvaraRadera
  4. Tack för jätteintressanta tips. Dem skall jag definitivt kika närmare på.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dessa trilogier. Väinö Linnas serie är jag lite nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Jag hade också med Europatrilogin 😃

    SvaraRadera