tisdag 12 juni 2018

Recension: Liten tvåa med potential av Camilla Davidsson

Titel: Liten tvåa med potential
Författare: Camilla Davidsson
Antal sidor: 308
Förlag: Printz Publishing

"Sofia gillar att ha kontroll och vet vad hon vill med det mesta i sitt liv. I alla fall är det vad hon tror. Hon har en snygg, framgångsrik pojkvän, ett välavlönat jobb inom investment banking och har nyligen köpt en tvåa på fin adress i Stockholm. Om det inte vore för att lägenheten behöver renoveras, alla sena jobbkvällar, hennes omöjlige chef och skilsmässan mellan föräldrarna, skulle allt varit perfekt. Efter noggrann research anlitar Sofia en byggfirma för renoveringen, men när snickaren Arvid väl dyker upp påminner han mer om en tillbakalutad surfare än en erfaren hantverkare. Till Sofias irritation har Arvid bestämda åsikter om både det ena och det andra, men på något märkligt vis känns det som om han ser henne på ett sätt som ingen annan gör, inte ens pojkvännen Oliver.
När Arvid börjar ifrågasätta Sofias livsval uppstår sprickor i den polerade fasad hon visar upp mot omvärlden och när Sofia i ett överilat ögonblick lovar att göra honom en tjänst får det oanade konsekvenser."

---------------------

Jag har läst den här författarens serie om Emma och jag älskade den så jag var jättenyfiken på den här och när den dök upp som ett överraskning blev jag superglad.

Även om det här är en feelgoodroman så finns det en mer allvarlig kärna i berättelsen. Utmattning har ju blivit en av de större sjukdomarna i samhället, allt fler drabbas av det och tvingas att lära om sig och ändra livsstil. En närstående till mig drabbades av utmattningssyndrom och var tvungen att lägga om livsstilen helt och hållet och hoppa av ekorrhjulet, lämna ett välbetalt karriäryrke och börja om med ett jobb där han kan gå från jobbet och släppa allt som har med jobbet att göra när han går därifrån. Intressant nog träffade han inom kort på väldigt många som arbetade med ungefär samma sak och av samma orsak, dvs utmattning. För kvinnor är det ju ofta "duktig flicka-syndromet" som ställer till det och det känner jag till väldigt väl, jag har nog fortfarande en släng av det trots att jag gör mitt bästa för att inte falla in i den tankegången igen.
Det märkliga är att, precis som Sofia, har den som drabbas av utbrändhet ofta väldigt svårt att själv se eller förstå att man drabbas utan det är omgivningen som märker det först.

Jag tycker ganska bra om Sofia och kan i viss mån relatera till hennes situation, alla måsten som man inte kommer undan. Det jag blir lite irriterad på är hennes inställning i början till Arvid. Varför är det på ett sätt negativt att Arvid "bara" är en hantverkare? Självklart ingår det i hennes karaktär i början men jag blir alltid irriterad på och frustrerad av sådant och det påminner mig alltid om en person som på ett forum ansåg sig kunna allt bara för att hon, enligt egen utsago "har bättre utbildning än 95% av Sveriges befolkning". Alldeles uppenbart att bara för att man har en bra utbildning så är man inte nödvändigtvis speciellt bildad!
Arvid tycker jag väldigt mycket om, han är en person med fötterna stadigt på marken som är empatisk och trygg både i sig själv men också mot andra. Precis en sådan person som Sofia behöver för att kunna gå vidare.

Jag har tyckt väldigt mycket om Camilla Davidssons tidigare böcker och jag blev inte besviken på den här boken heller. En liten tvåa med potential är härlig feelgood med en allvarlig underton och en bok som inte bara är en mysig bok som får läsaren att må bra, den väcker också en del funderingar! Kort sagt, tankeväckande feelgood med djup! Camilla Davidsson har definitivt blivit en av mina favoritförfattare och jag ser fram emot fler böcker av henne!

Tack Printz Publishing/Camilla Davidsson för rec.exet!

Andra böcker av Camilla Davidsson jag recenserat

Under vintergatans alla stjärnor