onsdag 13 juni 2018

Månadssammanfattning Maj 2018


Månadssammanfattning - Maj 2018

Antal lästa böcker: 16
Antal lästa noveller: 0
Antal häften: 0
Totalt antal sidor: 5792
Inbundet: 9
Kartonnage: 1
Danskt band: 1
Häftad: 1
Storpocket: 0
Pocket: 4
Excess: 0
E-bok: 0
Lästa rec.ex: 14
Lästa hyllvärmare: 2
Köpt: 0
Fått: 16
Antal lästa böcker 3 x 3 under 2018: 0
Antal lästa böcker Hyllvärmare 2018: 2
Kaosutmaningen 2018 (totalt antal avklarade punkter):  16
Månadens bästa bok: Den frusna elden av Jens Henrik Jensen och Den lilla bistron i Bretagne av Nina George


Böckerna jag läst i maj är (titeln är länkad till recensionen). Lästa böcker för varje månad det här året finns under fliken Läst 2018

Den frusna elden - Jens Henrik Jensen 
Damen som köpte en buss och bara drog - Judy Leigh 
Albanens arv - Rolf Rådén 
Kyldygnet - Philip Birk 
Vit krypta - Mariette Lindstein 
Trollsländan - Michel Bussi 
Vi gör ingen stor sak av det här - Anders Tempelman 
Tystnaden - Dean Koontz 
Gudarnas skymning - Cecilia Larsson Kostenius 
Den tionde kretsen - Jodi Picault 
Mysteriet på Asthall - Jessica Fellowes 
Fuck Balance - Helena Eriksson Grönbek/Kersti Hilding Hansen 
Marionetten - Louise Björnlund 
Den lilla bistron i Bretagne - Nina George 
I det tysta - Vicky Jaggers 
Liten tvåa med potential - Camilla Davidsson 

Den här sammanfattningen hade jag tänkt att göra redan för länge sedan men det kom en hel del annat i vägen så då fick sammanfattningen vänta. Men nu blev den äntligen gjord!

Jag trodde inte mina ögon när jag såg hur många böcker jag läst i maj! Maj brukar annars inte precis vara någon toppmånad men i år verkar det ha vänt. Jag har ju haft ett par riktigt bra läsmånader nu och jag har en liten misstanke om vad det kan bero på. Jag har ju skrivit vid några tillfällen om hur jag håller på och gör mig av med en del "bagage" och ju mer jag får undan, desto bättre mår jag. Och ju bättre jag mår desto mer läser jag!

Recensionsskrivandet har faktiskt också gått riktigt bra och jag har varit i kapp med recensionerna hela månaden igenom.

När det gäller utmaningarna så vet jag redan nu att jag inte lär klara 3 X 3 under 2018. Jag kommer att läsa 6 av 9 böcker men de sista tre lär jag inte läsa. Jag har vid ett par tillfällen försökt mig på den första av dem men tyvärr funkar inte de böckerna för mig. Jag har nu haft med de böckerna två år i rad i den här utmaningen så nu ger jag upp och lägger hela den serien i utrensningslådan.

Hyllvärmare under 2018 däremot fungerar riktigt bra och under maj hann jag med att läsa två böcker till i den utmaningen, så efter juni kommer jag att ligga före i den utmaningen.

Kaosutmaningen går ganska bra, men nu börjar det bli lite svårt att matcha det jag läser med punkterna i den. Jag letar ju inte efter lämpliga böcker att läsa med utmaningen som grund, utan läser det jag vill och så får jag se om boken passar in någonstans i utmaningen.

Halva juni har bara försvunnit och hittills ser den också att bli en bra läsmånad. Nu är det bara att hålla ångan uppe så blir det riktigt spännande att se hur sammanfattningen för den här månaden kommer att se ut när det väl är dags.
Just nu ligger jag lite efter när det gäller recensionerna men har tänkt mig att försöka komma i kapp under den här veckan.
Jag tror att juni också blir en bra läs- och bloggmånad!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar