onsdag 20 juni 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 25: Mina ryska favoriter


Det är inte precis varmt idag, så frusen som jag är har jag fått dra på mig lite varmare byxor och hålla mig inomhus. Och jag håller mig också inne i mitt rum för där är det alltid lite varmare, så då är det perfekt att sitta och blogga lite. Nu är det då dags för Kulturkollos veckoutmaning som lyder

Utmaningen är kort och gott: Vad tänker du på när du tänker på Ryssland? Dela med dig av dina tankar, böcker, bilder, musik eller annat!

---------------

När det gäller böcker så är det





Anna Karenina av Leo Tolstoj










Doktor Zhivago av Boris Pasternak










Jag älskade båda böckerna när jag läste dem första gången och har läst om båda två, Doktor Zhivago några fler gånger än Anna Karenina, och jag är jättesugen på att läsa om dem. Självklart har jag också sett filmatiseringarna av böckerna. Doktor Zhivago är det förstås den gamla filmen med sammetsögda Omar Sharif i huvudrollen som   Dr Zhivago och Julie Christie som Lara. Och den filmmusiken lär jag inte glömma i första taget.
Anna Karenina har jag också sett ett par olika filmatiseringar av.

När det gäller musik så är det nog en del kanske lite udda sånger och sångare jag tänker på först.

Först  kom jag att tänka på Viktor Klimenko, en finsk sångare med rysk bakgrund (född i fångläger) som hade lite av sin "storhetstid" på 70-talet. Han sjöng ganska ofta på ryska


Jag är uppvuxen med den här typen av musik och vi hade nog t o m ett par LP:n hemma med den här sångaren.

Nästa : Vem kan glömma Alla Pugatjova på 80-taletmed sina miljoner rosor? Alla Pugatjova, Sovjets största schlagerstjärna och en riktig diva




Hon var med i Jacobs stege 1980 och släppte då tillsammans med Jacob Dahlin ut sin låt Superman endast i Sverige.



Hon var verkligen en superstjärna i Sovjet och blev faktiskt så småningom också UNICEF-ambassadör








2 kommentarer:

  1. Så roligt att se Ala Pugatjova, henne hade jag glömt! Tack för det!

    SvaraRadera
  2. Viktor Klimenko besökte ofta min fars affär i Åbo, han tyckte mycket om min mammas bröd.

    SvaraRadera