onsdag 31 januari 2018

Årets favoriter 2013



Jag ska ju gå igenom mina listor från  Årets favoriter för att se om tidigare års favoriter fortfarande håller, dvs om jag fortfarande kommer ihåg dem och kan tänka mig att läsa om böckerna. Och nu har turen kommit till år 2013 (titeln är länkad till recensionen)

Bödeln Frälsaren Observatören av Catrine Tollström
Så tuktas en svinpäls av Pia F. Davidson
Svarta änglar av Rebecca Chance
Värdet av ett liv av Magnus Jahnsson
Jungfrustenen av Michael Mortimer
Glasslottet av Jeannette Walls
Till min bror av Anna Frise Rapp
Shamanens sång om en oundviklig människa av Jan Lidbeck
Blackout av Susannah Cahalan


En av dessa, Glasslottet, har jag till och med fått en påminnelse om eftersom den filmatiserats och jag har bestämt mig för att se filmen, så den boken kommer jag definitivt ihåg och tycker att den håller. Så tuktas en svinpäls är definitivt en favorit fortfarande och den trilogin kommer jag absolut att läsa om. De av Rebecca Chances böcker som jag läst har jag gillat och jag skulle mer än gärna läsa fler men som det ser ut nu så måste jag nog brja köp in dem på engelska eftersom inga fler har översatts. Till min bror är en sån där bok som stannar kvar i minnet i all evighet. Shamanen är definitivt aktuell än idag med tanke på hur FK behandlar långtidssjuka och "smärtpatienter". Jungfrustenen-serien tyckte jag var bra, synd bara att det inte kommit ut fler delar. Värdet av ett liv är andra delen i en trilogi som jag älskade och som jag definitivt vill läsa om. Blackout är väl den av de här böckerna som kanske inte riktigt platsar längre i listan, för den känner jag inte att jag vill läsa om, just nu i alla fall
En bok, Bödeln Frälsaren Observatören har jag faktiskt redan läst om, en omarbetad version som heter Experimentet. Så den vill jag nog inte läsa en gång till, men när jag läste originalet år 2013 så platsade den definitivt på listan.

Mina tidigare granskningar

Årets favoriter 2012


4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Jag har faktiskt inte läst en enda av dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju ett par år gamla så man får kanske inte syn på dem lika lätt som nyare böcker.

      Radera
  2. Tack för tipsen! Jag har nu bokat Glasslottet som kommer på bokrean.

    SvaraRadera