lördag 13 januari 2018

Recension: Resan tillbaka av Karina Johansson

Titel: Resan tillbaka
Författare: Karina Johansson
Format: Häftad
Antal sidor: 224
Förlag: Norlén & Slottner
Recensionsexemplar
Nr 20 Kaosutmaningen 2018

"Olga bodde hos familjen Björksjö på Carlsborgs gård i många år, fram till en natt sommaren 1980 då herrgården brann och familjen omkom. Polisen betraktade branden som en olycka. Olga däremot, var övertygad om att någon tänt på. Nästa morgon hittade hon Aika Matka, en till synes oansenlig ört, men som besatt oanade krafter. Den kunde åstadkomma tidsresor, och Olga insåg att hon just fått möjligheten att ta reda på sanningen kring branden.

Trettiosju år senare åker Ellinor till ett café där Carlsborg en gång stått. Vid ett toalettbesök svimmar hon av och vaknar snart i en ny verklighet. Carlsborg finns kvar och hela familjen Björksjö är vid liv. Ellinor misstänker att Olga, hennes mormor, skickat tillbaka henne för att rädda familjen och, inte minst, sätta dit mördaren. Vad mormor inte tänkt på var att Ellinors ankomst skulle påverka familjen på flera sätt. För när Ellinor träffa Henrik, sonen i huset, blir ingenting som mormor planerat."

-----------------------

Jag har läst en bok, Ett felsteg eller två (länk till recensionen finns längre ner), av den här författaren tidigare så när jag fick förfrågan om jag ville läsa Resan tillbaka svarade jag ja direkt.

När jag läste baksidestexten blev jag lockad av att det skulle vara tidsresor med även om jag var lite tveksam till hur det skulle fungera med resten av berättelsen såsom jag uppfattade att den skulle bli. Det visade sig fungera alldeles utmärkt. Lite kuriosa är att det faktiskt tog ett bra tag innan min hjärna registrerade att örtens namn, att den var på finska och att jag förstod vad som stod..när man inte förväntar sig något liknande så tar det ett tag innan hjärnan kommer ikapp.

Författaren har verkligen lyckats med miljö- och personbeskrivningarna. Såhär mitt i vintern är det härligt att förflyttas till sommaren i Värmland och jag se verkligen framför mig sommarcafét och känner värmen, lukterna och hör alla sommarens ljud.
Jag tycker väldigt mycket om både Olga och Ellinor, båda karaktärerna är väldigt trovärdiga och verkliga, speciellt Olga känns som någon man träffat på någon gång i livet.

Det finns en liten deckargåta med men jag tycker nog att den här boken mer är en feelgoodroman med mysdeckarinslag.

Jag tycker väldigt mycket om Resan tillbaka, den är, som sagt, mer feelgood än deckare som lämnar en mjuk och varm känsla efter sig. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!
Tack Karina Johansson för rec.exet!

En smakbit från boken finns i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karina Johanssons websida

Min recension av

Ett felsteg eller två



Resan tillbaka finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar