lördag 6 januari 2018

Recension: Hjärntvättad av Stefan Malmström

Titel: Hjärntvättad
Författare: Stefan Malmström
Format: Inbunden
Antal sidor: 344
Förlag: TicTac förlag
Recensionsexemplar

"En nittonårig tjej får en fråga om reinkarnation och hennes liv förändras för alltid.
På en förskola stryper en pedofil en daghemsföreståndare efter att hon kommit på honom med att förgripa sig på dagisbarn.
I en snara i sin lägenhet hittas Luke Bergmanns bästa vän hängd med sin fyraåriga dotter liggande livlös i soffan bredvid.
Livvakten Luke Bergmann har flytt från New York och lever med skyddad identitet som en vanlig man på Karlskronas gator. Bergmann tror inte att vännen tog livet av sig och han anar att fler kommer att mördas. Tiden är knapp när jakten på motiv drar in honom i en gastkramande våldsspiral. Inte minst fruktar han för sitt eget liv."

-------------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hans bok och så fort jag såg att ordet sekter nämndes så var jag fast. Och det blev ett extra plus och ännu mer lockande när jag läste att delar av boken byggde på författarens egna upplevelser.

Jag har många gånger tackat min lyckliga stjärna för att mina föräldrar lärde mig att inte lita rakt av på några "auktoriteter" hur fint det de sa lät förrän jag själv kollat upp saker och ting. Och att även om de har många följare som sjunger deras lov så behöver inte jag sälla mig till skaran, utan det är bättre att använda sunda förnuftet.
Jag träffade ofta på scientologer i min ungdom, då blev man ofta kontaktad när man åkte in till Stockholm för att shoppa, men jag tyckte de bara verkade lite suspekta med sina tester. Men jag kan också förstå dem som inte lyckades motstå de här personerna och de som kanske gick in, gjorde testet och därefter lockades in i den rörelsen.

Det här är en spänningsroman där händelserna till stor del orsakas av sekten och dess inflytande över medlemmarna. Tempot är högt och det gör boken väldigt lätt- och snabbläst, jag sträckläste den faktiskt på en enda sittning. Det som gör den här boken lite speciell är också att Malmström så exakt lyckats beskriva hur viss hamnar i klorna på sådana här sekter.

Hjärntvättad är en del av Stefan Malmströms projekt med att informera ungdomar om totalitära rörelser och man kan också kan boka in honom som föreläsare.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken, den är engagerande, trovärdig och med sin verklighetsbakgrund riktigt läsvärd. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren!

Tack Stefan Malmström för rec.exet!



Mer info om författaren och hans bok finns på Stefan Malmströms websida



Hjärntvättad finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar