tisdag 30 januari 2018

Veckans topplista vecka 5: Danmark

Tisdagar på bloggen börjar numera med Veckans topplista som anordnas av Johannas Deckarhörna. Topplistan går ut på att lista topp fem efter ett givet tema och temat idag är Danmark

Jag har inte läst speciellt många böcker av danska författare så det här får bli en blandning av böcker av danska författare och böcker om Danmark.(titlarna på de som jag rcenserat är länkade till recensionen och där finns mer info om boken)






1. De hängda hundarna av Jens Henrik Jensen
Och nästa del Mörkermännen av samma författare
En serie som jag verkligen tycker om.










2. Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils
Har bara läst första delen men jag måste nog skaffa fortsättningen också.









3. Köpenhamn bakom portarna av Isabel Andersson
En jättefin bok om Köpenhamn med vackra bilder.












4. Pojken i resväskan av Kaberbøl & Friis













5. Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg (titeln är länkad till förlaget och där finns mer info om boken)
Den här läste jag innan jag startade bloggen så den har jag inte skrivit om, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var bra.










22 kommentarer:

  1. Svar
    1. fast maken har Peter Høeg i sin bokhylla

      Radera
    2. Kommer inte ihåg så jättemycket om den boken förutom att jag tyckte den var bra. Jag borde nog läsa om den.

      Radera
  2. Köpenhamnsboken var ju ett annorlunda tips!

    SvaraRadera
  3. Pojken i resväskan har jag länge varit nyfiken på!

    SvaraRadera
  4. Pojken i resväskan minns jag att jag ville läsa när den kom ut men sedan så föll den i glömska, som så många andra bra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville fortsätta den serien men det glömde jag sen när det dök upp andra bra böcker.

      Radera
  5. Jag kan bara komma på att jag läst en dansk författare. Lone Theils vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst speciellt många, än.

      Radera
  6. 2 hade jag med i min trio också.

    SvaraRadera
  7. Jag vill faktiskt läsa alla dessa :)

    SvaraRadera
  8. Några har jag läst. Oxen väntar på mig. :)

    SvaraRadera
  9. Pojken i resväskan är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  10. De hängda hundarna väntar jag på. Fröken Smilla var jag inte särskilt förtjust i till skillnad från de flesta andra. vet inte riktigt varför

    SvaraRadera
  11. Inte läst någon av dessa, men är nyfiken på Oxen-serien.

    SvaraRadera