onsdag 3 januari 2018

Planer/Förhoppningar 2018



Jag ger inga "Nyårslöften" för sådana är svåra att hålla, utan det blir istället planer och förhoppningar som jag har för det nya året. Om de sen fungerar så är det bra, om inte så är det bara att ta nya tag året därefter.

2017 var ett av de bästa åren på länge, i alla fall rent personligt. Jag kom äntligen igång med att avsluta ett kapitel i mitt liv  för att gå vidare med nästa (som jag tjatar om hela tiden, men det här är ganska stort för mig). Under första delen av 2018 hoppas jag kunna knyta ihop de återstående trådarna för att sen kunna lämna allt gammalt bakom mig. Sen är jag FRI! Det betyder också att jag kommer att få mer ro att läsa och slipper de här tillfällena när huvudet är så fullt av annat att det inte går att pressa in mer.

Det jag hoppas kunna göra under 2018 är

1. Minska bokinköpen
Det blev en liten minskning redan under 2017 men jag vill helst minska inköpen ännu mer. Det är ju bokrean som är den stora boven så jag får helt enkelt se till att inte köpa så många böcker från bokrean 2018.

2. Läsa hyllvärmare
Jag har varit otroligt dålig på det under 2017 så nu måste jag helt enkelt ta tag i de högar av olästa böcker som jag har.

3. E-böcker
Nu när jag löst de flesta problemen så borde jag verkligen läsa fler e-böcker.

4. Skapa balans i läsandet
Under 2017 lyckades jag bra med att läsa lite lättsammare böcker, men jag saknade faktiskt lite av det där tunga som jag tidigare läste alldeles för mycket av. Så under 2018 ska jag försöka skapa lite balans när det gäller det jag läser, dvs försöka få till en bra blandning med både tyngre, facklitteratur och lättsammare böcker.

5. Bloggen
Jag har emellanåt haft lite svårt att hinna med att pyssla med bloggen och sociala medier så mycket som jag borde göra. År 2018 ska jag försöka med att ta en dag i veckan som jag öronmärker åt bloggpyssel och sociala medier så får vi se vad det ger.

6. Läsa mer xx Läsa mer noveller, romance, feelgood osv och kanske gå lite utanför min bekvämlighetszon och försöka mig på lite sci-fi och skräck.

7. Fortsätta med olika typer av planering och utvärdering. Under 2017 märktes det tydligt att jag genom mina veckovisa sammanfattningar lyckades hålla styr på t ex recensionsskrivandet så att jag inte hamnade alltför mycket efter. Alltså ska det fortsätta och jag ska också försöka komma på fler sätt att styra upp både läsande och recensionsskrivande så att ingenting hamnar efter.


Det blir riktigt intressant att se hur de här planerna håller under 2018 för egentligen är ju ingen av punkterna speciellt omöjlig utan snarare bara "sunt förnuft" baserat på utfallet från tidigare år.





2 kommentarer:

  1. Ja, jag ska också bli bättre på att läsa hyllvärmare och det som finns i hyllan och ska försöka minska bokinköp också men det är svårt när det är loppisar och rea... Lycka till med dina planer och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Hyllvärmare vill jag också läsa mer av!

    SvaraRadera