tisdag 2 januari 2018

Veckans topplista vecka 01: Fem för mig nya författare jag upptäckte och gillade under 2017

Dags för årets första Veckans topplista som anordnas av Johannas Deckarhörna. Man ska lista topp fem efter ett givet tema och den här veckans tema är

Fem för mig nya författare jag upptäckte och gillade under 2017

-------------

Jag upptäckte massor med nya författare (som vanligt) under året och det beror nog mycket på att jag tycker om att läsa debutböcker och så tycker jag också om att prova böcker av författare jag inte läst förut. Alltså var det här temat precis rätt för mig, det svåra var att välja bland mina upptäckter. Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken








1. 1793 av Niklas Natt och Dag
Den här boken tog mig med storm och den blev både Månadens bok i September och Årets bästa b0k 2017 hos mig












2. De hängda hundarna (Oxenserien, del 1) av Jens Henrik Jensen
Jag har läst väldigt få danska författare och den här serien var nånting helt nytt för mig och jag gillar serien.










3. Den osynlige väktaren av Dolores Redondo
Jag är väldigt förtjust i böcker av spanska och latinamerikanska författare och den här boken tyckte jag väldigt mycket om













4. Ondskans innersta väsen av Luca D'Andrea
Den här boken sträckläste jag och inte bara jag utan också både maken och brorsan.











5. Laboon (Svart paradis-serien, del 3)
Jag har nu läst två av delarna i den här trilogin och har del två, Lasaros tårar, kvar att läsa. De här böckerna blev jag överraskad av och jag hade faktiskt inte förväntat mig att de skulle vara så bra som de är.







Eftersom alla fem på topplistan finns inom spännings-/deckargenrén så lägger jag till en bonusbok ur en annan genré och det blir





De sju systrarna av Lucinda Riley
Jag läste Midnattsrosen av den här författaren och tyckte den var bra men fastnade totalt nu när jag läste första delen i De sju systrarna.









14 kommentarer:

  1. Inte läst någon på din lista men är nyfiken på flera, tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Du listar deckarförfattare som jag inte läst och kanske inte heller vill läsa. men De sju systrarna av Lucinda Riley har jag funderat på!

    SvaraRadera
  3. Det är alltid tacksamt med tips på bra böcker! Tack!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av böckerna, men 1793 låter spännande liksom De sju systrarna.

    SvaraRadera
  5. Den osynlige väktaren har jag läst. 1793 ska vara otroligt bra har
    jag sett på flera håll. står på den där listan, du vet, liksom Jensen

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av författarna i din lista.

    SvaraRadera
  7. Ondskans innersta väsen tror jag att jag vill läsa :)

    SvaraRadera
  8. Det här var inte bra för detta är böcker jag tittat på, så nu får jag väl lägga dem på min önskelista.

    SvaraRadera
  9. 1793 är jag sugen att prova! Gav den till svärmor i julklapp, kanske den blir läst vid något besök hemma hos henne :-)

    SvaraRadera
  10. Lucinda Riley vill även jag läsa mer av. Är även intresserad av 1793.

    SvaraRadera
  11. Niklas Natt och Dags bok skulle jag verkligen vilja läsa. Oxenserien blir jag nu oxå nyfiken på, önskar ju läsa fler böcker av författare från grannländerna. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  12. Har bara läst de två första, och de var mycket bra!

    SvaraRadera