söndag 14 januari 2018

En smakebit på søndag - Carolines arv

Helt otroligt att det är söndag redan! Dagarna och veckorna bara susar förbi och ibland känns det som om man inte riktigt hinner med. Jag planerade läsa mycket den här helgen och så har det också blivit, hittills i alla fall. På lördagen läste jag hela dagen men på kvällen blev det att ligga i soffan och slötitta på tv och jag tror faktiskt att jag till och med somnade ett litet tag. Söndagen tror jag blir ungefär likadan, i alla fall hoppas jag att det blir så. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som numera anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man bjuder på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 288 i Carolines arv av Katherine Webb (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)




"När klockan blir halv fyra är jag fortfarande ensam i det kvadratiska väntrummet. Ibland går folk förbi i korridoren med skor som gnisslar mot golvplattorna. Jag är tung i benen efter att ha suttit så länge och dåsar med jämna mellanrum. Jag ser framför mig Dinnys läger en sommardag - på försommaren, då det regnade blommor från träden i den lätta brisen och metallgrillarna på de parkerade bilarna glänste i solen. Farfar Flag slumrade i sin stol. Vinden lyfte de sträva topparna på hans grafitgrå hår men annars satt han helt stilla. Han sa aldrig särskilt mycket till oss, men jag uppfattade honom alltid som snäll och trygg. Han satt hopsjunken som om han sov djupt, men sedan skrattade han plötsligt åt något som hade sagts eller gjorts. Ett högljutt gapskratt som mullrade i hans bröst."


16 kommentarer:

  1. skönt att somna i soffan, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. tänkte att jag skulle läsa något någon gång av Katherine Webb. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Katherine Webb har jag inte läst något av, men jag har ju hört talas om henne.

    SvaraRadera
  4. Har läst några böcker av Webb, i slutändan har jag tyckt om dem, fast jag tycker att de bitvis har varit lite sega och att kapitlen är alldeles för långa. Carolines arv är hittills min favorit av henne. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Jag tror eventuellt jag läst någon bok av henne, men lite oklart är mitt minne...

    SvaraRadera
  6. Inte läst något av författaren än, men viljan finns. Tack för smakbiten, som gav mersmak. :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Jag har läst en annan bok av författaren som gav mersmak men det har inte blivit av att läsa fler. Så mycket böcker och kort om tid....

    SvaraRadera
  8. Din helg låter som en skön helg :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jeg liker Kathrine Webb, men denne boken har jeg ikke lest. Jeg har ett par hjemme av henne og må nok lese de først, men skal skrive ned denne og.
    Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Den finns i bokhyllan ser jag, hehe

    SvaraRadera
  11. Håller just på att läsa En sång från havet av samma författare. Den har potential! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Det låter skönt med en läshelg!

    SvaraRadera
  13. Låter som du haft en bra helg! Tack för smakbitbiten!

    SvaraRadera
  14. Jag har påbörjat den en gång men läste aldrig vidare.

    SvaraRadera
  15. Fin smakbit. Jag tyckte mycket om Italienska nätter av samma författare. Den gav mersmak.

    SvaraRadera