torsdag 11 januari 2018

Hett i hyllan #126


Torsdagarna börjar alltid med Monikas Hett i hyllan och så är det idag också. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------------

Den här gången har jag plockat fram en bokreabok




Revolt av Robyn Young  (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Året är 1286 och Skottland upplever den värsta vintern på evigheter. Det sägs att domedagen har kommit.
Från Edinburgh rider kungen av Skottland ut i mörkret och blir mördad av en av sina egna män. Någon given arvinge finns inte, och plötsligt hotar inbördeskrig.Samtidigt smider Edward, kungen av England, planer om att invadera. Men allt kommer inte att gå hans väg. Ur slag och blodsfejder reser sig en ung man som vågar trotsa Englands mäktigaste kung. Hans namn är Robert the Bruce. Hans historia börjar i Revolt."







Den här boken köpte jag på bokrean 2013. Jag tycker om att läsa historiska romaner ibland och då är det t ex just Robyn Youngs och Conn Igguldens historiska romaner jag tycker bäst om. Och den här trilogin handlar ju om Skottland så jag kunde ju inte motstå den.
Jag tror att en av orsakerna till att den här boken blivit hyllvärmare är att den, i brist på hyllutrymme, hamnade i gästrummet och när jag inte ser boken varje dag så glömmer jag bort att jag har den.

Revolt kommer jag definitivt att spara och hoppas verkligen på att jag snart får tid att börja läsa den, för jag tror den kan vara riktigt spännande.


3 kommentarer:

  1. Den låter ju hur spännande som helst.

    SvaraRadera
  2. Läste Youngs serie om tempelriddarna för ganska många år sedan. Gillade den mycket. Denna trilogi har jag dock inte läst. Låter intressant.

    SvaraRadera
  3. Den boken har jag också funderat på. Gillar ju historiska romaner jag med och Young skriver bra.

    SvaraRadera